Om mig

P1140135

Jag tänker att jag är en fjäril mellan praktik och teori! 

Detta om mig:

  • YRKE OCH YRKESUTÖVNING: Grundskolelärare, föreläsare, författare, krönikör, skolresenär – ja, jag besöker skolor där jag får möjlighet: Kina, Nya Zeeland, Amerika, Sydafrika, Ryssland, England, Sverige, Norge, Italien. Jag har arbetat som grundskollärare, pedagogisk sakkunnig, lärarutbildare, coach. Jag har också arbetat åt Skolinspektionen och granskat hur skolor arbetar med texter. För skolverket skriver jag i Skolverkets blogg För det vidare. Jag har varit med och skrivit kursplanerna i svenska samt bidragit till kommentarerna till dessa. Ett fantastiskt roligt arbete. Tidigare arbetade jag på STIM och hos Stikkan Anderson.
  • JAG ÄR UTBILDAD PÅ NYA ZEELAND, i lärande organisation, vägledd, gemensam läsning i alla texter och genrer. Jag har också utbildat mig vid Manhattan New School, NY, med att utveckla flera högläsningsformer. Jag har läst Barnkultur, Barnpsykologi, Barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms Universitet.
  • KÖRLING FRÅGAR: Har en spalt i Svensklärartidningen: Körling frågar. Och jag är frågvis. Frågar författare och skolmänniskor om språk; Horace Engdahl, Björn Ulvaeus, Babben Larsson, Ann-Marie Begler, Anna Ekström, Sven-Eric Liedman,  Sören Olsson, Johan Unenge och …
  • FÖRELÄSNINGAR: Jag har föreläst sedan 2001 och jag har besökt så många skolor i Sverige att jag önskar att jag fotograferat skolorna för såväl dokumentation som resedokument. Mina uppdragsgivare har varit enskilda skolor, kommuner, Sifos, Rädda Barnen, Skolverket, Skolinspektionen, Sveriges Television, UR … Jag föreläser om förhållningssätt, lärande relationer, läs-och skrivundervisning, Kiwi, Vägen till dokumentation, om att bedöma i elevens lärande tjänst. Jag modellar också undervisning för lärare. Praktiska lärande exempel rörande språkuppdraget och förhållningssätt. Här är en föreläsning att lyssna till. Och här talar jag om bibliotek och hur man kan älska böcker.
  • 2007 fick jag Microsofts innovativa lärarpris Sverige. Detta kom att betyda att jag fick resa till ett lärarmöte i Seattle. Vi var 20 lärare från världens alla hörn som diskuterade framtidens lärande. Mr Bill Gates kom och föreläste för oss och vi tappade alla andan en aning och så lyckades jag klämma fram en liten fråga om worldcurriculum.
  • KRÖNIKOR/ARTIKLAR OCH BLOGGINLÄGG finns det fler än jag kan lista upp. Krönikorna hittar du hos Lärarnas Nyheter.

  • Jag har bloggat sedan 2007. Jag började okunnig och ovetandes och fann ett utvidgat lärarkollegium och skapade mig en plats att skriva, skriva, skriva på. Orden är mina.
  • Initiativtagare till Lärartycket, Rektortycket, Elevtycket och föräldratycket och dessa tyck hade inte blivit möjliga om inte Camilla Lindskoug och Anna Kaya stöttade och bidrog med hur.
  • Och det här är jag väldigt, väldigt glad över.
  • Här är en film om mina tankar om hur vi kan se på källkritik. Det är Malin Larsson som skapat den och filmen ska vara en utgångspunkt för lärarens undervisning tillsammans med eleverna:

Jag tycker om frågor. Jag tycker om frågor som en samlingsmöjlighet för olika svar och för  möjligheten att tänka ihop och formulera nya frågor.

Den här artikeln tycker jag är spännande. Jag har talat om den pedagogiska promenaden i skolan. Här ser jag den förverkligas.

 

6 Responses to Om mig

  1. Pingback: Hur hanterar du Jante i skolan? | Kristina Alexandersons blogg

  2. Pingback: Frågetankar | HERO – the coach

  3. Pingback: Känslostormar | HERO – the coach

  4. Hej! Tack för en mycket inspirerande sida. Jag skapade följande utifrån dina tankar om netetikett: http://prezi.com/t6734s7qb0p1/present/?auth_key=5cva1yd&follow=zkrthr1p33uq

  5. Pingback: generous | Ser du mig? - En samling försök att berätta

  6. Pingback: Mona Wågberg (monaw) | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>