Skolans arbetsrum och pedagogisk glädje

DSC_9330-1

DSC_9331-1

DSC_9319-1DSC_9332-1

Det ska genomsyras av pedagogik. Rummen där lärare är. Här i Rustad Skole i Norge, strax utanför Oslo andas hela miljön pedagogik, elevernas arbete, och omsorg om lärandet. Jag var glad från första steg in i skolan och den glädjen höll i sig genom en hel dag.

DSC_9321-1DSC_9323-1

Och då jag talade om Jesper Juuls tankar kring barnet och rosandet och risandet, beröm och klander, hämtade rektor genast ned en pärm… jo… artiklarna fanns sparade och kunde hämtas fram närsomhelst. Dessutom hade rektor redan lyft frågan med lärarna och diskussionen fanns där.

DSC_9320-1

Det är att andas pedagogik. Det är att leva i det.


En skolas uppdrag syns överallt. De böcker som finns i matematik och undervisas i finns i gemensamma bokhyllor i lättöverskådliga och centrala korridorer vilka man passerar dagligen.

Alla elevkorridorer vittnade om elevernas arbeten. Där fanns de vackert framlagda och med den omsorg ett elevarbete ska omslutas.

Jag kände mig pedagogiskt utmanad i denna miljö.

Anne-Marie, som har besökt Rustad Skole, Norge


Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

2 svar på Skolans arbetsrum och pedagogisk glädje

  1. Plura skriver:

    Verkar välordnat och systematiskt. Undra om lärarna i naborlan har eget skrivbord med dator?

    När jag lyssnade på Metta Fjelkner var det ett jätte problem för lärarna i Svedala. Är det så?

    En undrande Plura.

  2. Mifflan skriver:

    Det ser härligt kreativt ut 🙂

Kommentarer är stängda.