Rektorns enkla pedagogiska ledarskap: Ställ rätt frågor!

Rektorns enkla pedagogiska ledarskap – lyft läroplansfrågorna – skapa kursplanefrågor!

En rektor som leder pedagogiskt kan med lätthet sätta upp en fråga i lärarrummet. Den frågan ska besvaras. Jag funderar över frågorna i rummet, i det vi gör här och nu, och dessa frågors styrande möjlighet. Om rektor frågar om exempelvis

– Hur använde ni youtube idag?

så kan lärarna skriva en mening på detta enorma blädderblock för pedagogiska frågor. Då växer svaren fram i lärarrummet. Detta skulle kunna leda till att lärare får upp ögonen för vad andra lärare gör och öka delningen i skolan och av skolans kompetenser – dvs – de resurser som finns i det generösa förhållningssättet att dela med sig av det man gör.

Låt säga att rektor lyfter fram en fråga av slaget:

Hur arbetar skolan med källkritiken idag?

Skriv kortfattat vad du har gjort med din klass i denna fråga.

Lärare kan fylla detta blädderblock med svar på frågan. Dessa svar kan lyda så här om jag ger exempel:

  • Jag arbetade medvetet kring källkritiken genom att ständigt påminna om författaren till boken
  • Min undervisning berör källkritiken genom att eleverna får frågor om vilka avsändarna är
  • Jag arbetar inte med källkritik för jag förstår inte vad det är. Jag skulle gärna vilja lära mig något om det. Kanske jag kan få tips av en kollega.
  • Min klass får läsa olika verk och jämföra dem. Det kan handla om att läsa ett verk och se kopplingarna till ett tidigare verk. Då måste de också prata om källkritiken.
  • Jag upptäckte att det var viktigt att undervisa om det när mina elever googlade på en uppgift. De hade ju ingen aning om hur google fungerade.
  • Måste man arbeta med källkritik?
  • osv…
  • osv…
  • osv…

Kursplanefrågor / Läroplansfrågor

Genom dessa kursplanefrågor får veckans undervisningar automatiskt ett fokus. Lärarna får en styrande fråga in mot innehållet och detta ska besvaras. Det jag tänker är att man genom att fokusera på innehållet i kursplanerna också kan undersöka dessa i verkligheten. Det är ju en ledarskapsfråga. Men hur ska rektor göra. Jag tror på den enkla lösningen. Att fråga! Frågorna ska vara öppna och lärare ska leva svaren. Det handlar inte om att kontrollera utan att genomföra läroplan och kursplan.

Jag kan tänka mig en hel mängd frågor:

  • Hur arbetar vår skola med elevinflytandet i vardagen? Berätta en detalj ur undervisningen?
  • Hur arbetar vår skola idag – hur ser det ut med högläsningen, vilka böcker läser ni för eleverna? Vilken är högläsningsboken för din klass?
  • Hur arbetar vår skola med engelskan och nätet idag?
  • Hur ser det ut med mobilen i undervisningen? Ge förslag på hur ni har arbetat?
  • Hur har det undervisat om det rörliga textbegreppet? Ge förklaringar på hur ni gjort?
  • Hur har vår skola arbetat med att tala engelska idag? Förklara en episod i ditt klassrum?
  • Hur har vår skola löst konflikter idag. Ge ett förslag på vad för konflikt och hur ni eller eleverna löste den?
  • Hur har vår skola arbetat med muntlig matematik idag. Ge förklaringar på en muntlig lektion och hur den gick till?
  • Hur ser interaktiviteten ut i klassrummen just idag?
  • Hur har ni gensvarat eleverna på deras kunskapsutveckling idag? Beskriv och dela med er!

Det behöver inte vara så många meningar – i det stora hela blir det ofantligt många nedslag i undervisningarna och HUR vi kan förverkliga kursplan och läroplan i skolan och göra den gemensam bland kollegor. Jag tror på delning. Den generösa möjligheten att dela erfarenheter och när dessa inte finns – utbilda varandra. Men då måste vi veta. Och vi måste våga säga – Nej, jag kan inte. Men låt mig få lära. Hur gör man?

Läraren är själv men inte ensam!

Skolan är inte en plats för den ensamma läraren. Skolan är en plats där läraren är själv men inte ensam. Det kollegiala är det gemensamma. Det gemensamma har vi i våra dokument.

Det viktiga är sedan att då rektor placerar ut sin fråga – att rektorn läser upp alla svar och gensvar. Annars blir det här bara spel för gallerierna. Det handlar om kommunikation. Och den ska vara stor.

Detta leder till:

  • Skolan skapar fokus på uppdragen
  • Skolan skapar fokus på innehållet
  • Skolan skapar fokus på lärarnas förvaltande och kunskaper om HUR
  • Vi befolkar och utvecklar HUR vi arbetar, genomför och utvecklar kursplanernas VAD och VARFÖR
  • Vi inriktar oss mot mål
  • Vi synliggör yrket och innehållet
  • Underlaget kan sparas och delas ut mellan lärare
  • Underlaget kan vara fokus för fortsatta diskussioner bland lärare
  • Fokus ligger på den inre skolutvecklingen
Det här inlägget postades i Pedagogik, Strategier, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 svar på Rektorns enkla pedagogiska ledarskap: Ställ rätt frågor!

  1. Plura skriver:

    Anne-Marie, vad kul har du gått en audietkurs?

    Alltså detta har jag gjort hundratals gånger fast i andra sammanhang. Det gäller i allt ledarskap att fråga och fråga om igen.

    Förskolchefer och rektorer måste bli fena på detta för att överleva när Skollagen 2010:800 ska börja och tillämpas om 10 månader. Plura

  2. Lilian skriver:

    En frågvis rektor i Mariannelund fick en givande morginkaffe-/lässtund! Nu får jag grunna på var blädderblocken kan sitta, tackar för detta.

  3. Ann skriver:

    Så viktigt på så många sätt. Skolan hålls ihop av det gemensamma och vårt uppdrag som formas genom och av det gemensamma.

  4. Jan Lenander skriver:

    ”rektorer måste bli fena på detta” och jag undrar om det är realistiskt.

  5. Anne-Marie Körling skriver:

    Men Jan, det handlar om elevernas rätt och kursplanernas innehåll. Klart att det är realistiskt. Men över tid! //A_M

Kommentarer är stängda.