Skolspråk; Det vidgade pedagogiska samtalet

Jag vill utveckla det medvetna skolspråket.

Det har jag skrivit i min bok Vägen till Skriftliga Omdömen.

En modell där lärandet sker utan samspel

En modell där lärandet sker utan samspel


Nu har jag lagt till ett pedagogiskt begrepp:

DET UTVIDGADE PEDAGOGISKA SAMTALET

Detta begrepp handlar om att vara medveten, verka för, inbegripa och studera de pedagogiska samtal som förs UTANFÖR skolan; de som förs vid en annan skola, i ett annat land, bland andra pedagoger i andra klasser, utanför stadieindelningen, i företagen, i länder som gör på annat sätt, i tidningar från en annan språkgrupp … alltså det vidgade sammanhanget till vilket lärandet en dag ska omsättas till och i.  Och det ska ske under tiden. Skolan och läraren, eleverna och klassen är inte ett självnärande slutet system.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.