I tiden, i tiden – vad behöver vi kunna?

Handen på det pedagogiska hjärtat: Vad behöver elever kunna i framtiden? Vad behöver lärare kunna för att se till att eleverna får det de behöver? Kanske är det lärarna som ska ställa sig frågorna:

  • Vad är det för tid?
  • Vad kännetecknar denna tid?
  • Vad kräver denna tid av oss?
  • Varför då?
  • Vad har förändrats de senaste åren?
  • Vad kommer att ske de följande tre åren?
  • Vad är ett barn idag?
  • Vad är samma barn som tonåring?
  • Vem anställer detta barn?
  • Vad kommer man att kräva?
  • Vad kräver tiden?
  • Vad är det som kommer att hända i framtiden?
  • Vad vet vi?
  • Vad kan vi?
  • Vem är skolan för?
  • Vad ska lärarna göra med sina kunskaper?
  • Hur ska läraryrket förändras?
  • Varför ska läraryrket förändras?
  • Vem är det som ska utveckla läraryrket?
  • Varför då?

Jag är helt övertygad om att skolan kommer vara en absolut viktig del av människans lärande i sociala och verkliga sammanhang men att kunskaperna finns överallt. Vi behöver kunna redskapen och utveckla all kommunikation. Klassrummet blir en tummelplats för den utvecklingen. Språk blir den väsentliga kunskapen – skrivspråk, engelska, kinesiska, ryska, muntlighet, etik, moral, koder, informationsmedvetenhet, matematikens språk och grepp, det historiska avstampet och framtiden… och skolans här och nu som en plats där allt detta möts. Och i kommunikationens tecken, samspelet och samarbetets möjlighet och där det kreativa är en del av det framtida – lösningarna finns inte i det som redan är – rent globalt har vi andra uppdrag att utveckla. Och det krävs oändligt mycket av den framtida människan.

Så hur gör vi idag?

Det här inlägget postades i Verkligheten, Visionerna. Bokmärk permalänken.