Stavning och Vygotskijfrågan – lärande möjligheter

Låt eleverna pröva sin stavning, tänker Anne-Marie Körling

Låt eleverna pröva sin stavning, tänker Anne-Marie Körling

Då elever frågar om hur ord stavas tänker jag att deras fråga hör samman med att de ”krockar” med sin egna stavning av ett ord och den inre bild de har av ordet.

Jag tycker det är alldeles utmärkt att använda alla lärande ”konflikter” till verkligt lärande. Jag svarar ALDRIG på hur ord stavas men erbjuder mig att lyssna, delta och undra tillsammans med eleven.

Jag erbjuder också möjligheter för eleven att pröva sin stavning på papper, i marginalerna och nästan alltid, ja i stort sett nästan jämt, för att inte säga JÄMT upptäcker eleverna hur ord stavas. Dessutom pratar de ljud, ords uppbyggnad och det i samspel med sina klasskamrater. Och de tillför andra ord – letar upp synonymer till de ord de söker stavningen till.

Jag har skrivit om detta i min bok KIWIMETODEN. Jag synliggör det en aning här på bloggen. Jag tar emot alla frågor elever ställer som ingångar i elevens lärande. Jag kallar dem Vygotskijfrågor – en början till lärande – och  jag skulle aldrig någonsin försitta chansen till att utveckla detta lärande genom att ge eller servera ett färdigt svar.

Om ni prövar detta, låt mig få lite gensvar på hur ni tänker och eleverna upplever det här.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Strategier, Svenskämnet och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Stavning och Vygotskijfrågan – lärande möjligheter

  1. Martina Lundström skriver:

    Jag älskar din blogg. Läser den varje dag numera. Får inspiration till eget. Igår introducerade jag den där långa boken som du visade i ett inlägg. Den som handlar om ord. Eleverna tände direkt på idén och det kändes som att skrivandet äntligen blev ”på riktigt”. Jag provar mig fram… hittar nya lösningar. Och jag vill göra det tillsammans med eleverna. Du får mig att våga. Frågan är vad mina arbetskamrater säger om jag slutar att serva eleverna med rätt stavning. Jag upplever att stavning ses som väldigt viktigt i skolan, och att letandet efter fel gör att eleverna inte vågar så mycket.

  2. Anne-Marie skriver:

    Ditt gensvar skulle jag vilja lyfta fram som ett eget inlägg… Jag tror jag gör det. Du lyfter upp något viktigt. Tackar varmast för det. A-M

  3. Martina Lundström skriver:

    Känner mig pedagogiskt modigare nu när jag fått svar. Blev glad när jag såg att du tog dig tid att ta hand om det jag skrivit. Hoppas mina elever blir glada när jag tar hand om det som de skriver.

  4. Anne-Marie skriver:

    Använd läroplan – kursplan – de är trygga kommunikatörer med dig som vill omsätta dina pedagogiska tankar. Var pedagogiskt modig!

Kommentarer är stängda.