Matematikundervisning: Roliga frågor kring kor och människor

Hi hi – jag gillar kor! Jag gillar också Gotland. Jag gillar också människorna på Gotland. Jag gillar siffror. Tänk att förklara Gotland i dessa siffror, och att det är en sådan stor nyhet! Det är mycket spännande att läsa att också Västerbotten är intresserade av Gotland, kor och människor. Jag tänker – hur kan Gotland använda sig av detta fantastiska faktum att korna är fler än människorna. Det kan vara en möjlig marknadsföringstanke att tänka om! Jag trodde i min enfald att det var får man hade gott om på Gotland! Jag älskar att bli  utmanad och få mina föreställningar och min förförståelse ruckad på. Nu till korna! Nu till den gotländska verkligheten. Låt oss tänka undervisning och matematik!

Detta är tydligen siffrorna! Fakta ligger på bordet!

62 990 kor

57 223 människor

Jag blir så nyfiken på hur det kan komma sig att man på Gotland kan räkna ut detta så exakt… och det skulle jag problematisera med mina elever, är det inte fantastiskt att man gjort den här uträkningen – MEN HUR KUNDE MAN GÖRA UNDRSÖKNINGEN?

  • Jag undrar också hur många ko-läten man hör på Gotland?
  • Jag undrar också om man begraver kor och i så fall var?
  • Hur många kor äts upp?
  • Vem äter upp korna på Gotland?
  • Hur många liter mjölk producerar korna?
  • Är det bara kor eller finns det några tjuriga tjurar som hamnat under klumpsorteringen – Kor?
  • Hur kan man förfina siffrorna och dela upp dem en aning?
  • Är det rimligt att det finns några kalvar, kvigor, tjurar?
  • I så fall hur ser det ut inom benämningen kor?
  • Hur många bönder finns det om det finns 62 990 kor?
  • FInns det någon som har en endaste ko?
  • Hur många kor bär namnet ROSA?
  • Hur många tjurar har namnet BULL?
  • Varför är det fler kor än människor på Gotland?
  • Varför jämför man antalet kor med människor?
  • Vad vill man säga med jämförelsen?
  • Det visar sig att ko-tätheten är hög på Gotland, vad menar man med detta?
  • Hur många kvadratmetrar får en ko på Gotland? Vad måste man räkna in och vad måste man räkna bort?
  • Hur många kor får strosa omkring på Visbys gator?
  • Hur hör glassen i butiken ihop med kon på klöverängen?
  • Vad äter korna på Gotland?
  • Finns det klöver i ängarna på Gotland?
  • Hur kom kon dit i första skedet?
  • Det sägs att Gotland är vackert, hur kan en ko tänka om detta?
  • Hur skulle en ko beskriva Gotland?
  • Några tycker att det är just korna som gör Gotland så vackert, argumentera för att det är korna och inte några andra djur som gör Gotland så vackert?
  • Hur mycket bajsar en ko?
  • Hur skulle man kunna använda kobajs om man fick tänka innovativt?
  • Vilka andra djurarter uppträder kring en ko? Har den sällskap av något trevligt kryp av något slag? Vad tänker detta kryp?
  • Vad tjänar en sådan här undersökning till?
  • Hur många koläten finns det? (lyssna på korna i det första youtubeklippet)
  • Kan kor prata med varandra?
  • Varför låter kor olika?
  • Kan man jämföra antalet myggor på Gotland med antalet kor där?
  • Vad händer om man jämför antalet myggor med människor?
  • Hur gör man undersökningar?
  • Varför gör man dem?
  • Hur är det att vara en minoritet, alltså om man är en ko så har man ett slags övertag i mängd, hur upplever man sig som människa?
  • Har kor något inflytande på Gotland?
  • Hur i så fall?

Det kan också vara av intresse att diskutera varför så många ser på detta youtubeinlägg – Det är idag nästan 1 300 000 tittare. Varför då?

Jag insåg också att skillnaderna blir större om man räknar ben på korna och ben på människorna:

Korna har 251 960 ben. (Det vill säga om alla kor har fyra ben, det kan finnas någon enstaka ko med treben, man ska inte vara alldeles för säker på att alla kor kommer i samma utförande).

På Gotland har människorna 114 446 ben. Siffrorna här gäller också att vara varsam med. Man ska inte vara alldeles säker på att det stämmer.

Då det gäller svansar kan man dock vara mer säker på att korna har fler svansar än människorna. Oftast har nog kor en svans som de viftar bort flugor med. Detta gör kosvansarna på Gotland torde vara ungefär samma antal som själva korna. Här kan man inte räkna med + minus 0. Om det är en nationell nyhet att det är fler kor än människor på Gotland så hade nog nyheten om att en ko har två svansar också spridit sig som löpeld genom Sverige.
Människorna på Gotland har inga svansar. Trots det kan man tänka att en del människor har hög svansföring, alltså om man lånar begreppet från hundarnas värld. Vad det kan stå för vet jag inte. Däremot slog jag upp svansföring i min ordbok. Ordet efter tyckte jag var relevant för den här texten: Svansmotor. Det är något som finns i var mans bil. Något i motorväg. Men då är det ju frågan om hästkrafter så någon kosvans är det nog inte tal om. Snarare hästsvans. Och den syns ju på människorna också. Resonemanget tycks hålla.

Kon i utbildningen?

Är detta relevant?

Då det gäller ord och ordförståelse bör vi också undersöka hur vi använder ordet ko och vad det verkligen betyder. Det kan också vara på sin plats att tänka lite cross-curriculum: Jag har slagit upp i ordboken.

Så här förklaras ko:

Ko är en vuxen hona av nötkreatur mest om sådan ko som kalvat. Andra ord som hör samman med ko:

  • kohorn
  • komocka
  • komjölk
  • kohage

Använd gärna orden. Och jag ber er, betrakta detta blogginlägg som en HELIG KO! Vilket betyder att detta inte är något som får kritiseras!

FLER KOR I UNDERVISNINGEN TÄNKER JAG!

Jag hänvisar också till en bloggare på Gotland! Öpedagogen. Hon bör veta hur det låter om alla kor som strosar omkring och mumsar Gotländskt gräs och blickar ut över nejderna! Hur glada är korna på Gotland blir min fråga till henne!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Lektioner och lektionsförslag, Matematikundervisning, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 svar på Matematikundervisning: Roliga frågor kring kor och människor

  1. Plura skriver:

    Mamma Mu är i farten ser jag.

  2. sspirit skriver:

    Så underbar rolig läsning :). Tack för det!

  3. Morrica skriver:

    Kor har så vackra ögon. Bottenlösa, milda, vänliga

  4. Anne-Marie skriver:

    Precis Morrica! A-m

  5. Öpedagogen skriver:

    Jag vet inte hur glada de är. Jag bara susar förbi dem varje dag när åker till jobbet, har aldrig tänkt på att jag ska fråga dem. Men jag ska minsann stanna till en dag och fråga och får jag inga kloka svar så har jag en koexpert bland mina elever som kan hjälpa mig. Jag ber alltså att få återkomma om de gotländska korna är glada eller inte när jag har lite mer kokunskaper att ko(mma) med.

Kommentarer är stängda.