Barn är människor! De känner, tänker och gör som vi!

Ibland slår det mig då jag föreläser: Barn är människor! Det är tämligen självklart att de är just människor. Men barn åtnjuter inte samma rättigheter som vi andra människor. Vi sätter ord på dem och därmed i dem utan att höra deras röster, alltså tala med dem. Barnkonventionen ger barnen tal och rösträtt i alla frågor som berör barn. Frågan är om det gäller för barn i skolan! Om det var så skulle barn tillfrågas oftare!

  • Vill du/behöver du …
  • Kan du/Vill du…
  • Hur har du det på gymnastikens omklädningsrum?
  • Vem är du?
  • Vad tänker du om det här…

Jag ser en hel hoper av elevdeltagande möjligheter för barn att ingå som människor. Med rösträtt och talförmåga.

Jag lät mina elever argumentera kring påståendet:

Hittills är det bara tre personer som har gjort slut på alla sina hundra miljoner ord!

Detta är ett elevtänk:

Min tanke är att det kanske är 20 barn i ett klassrum

som har fått hundra miljoner ord att prata med,

men det är bara tre personer som har pratat så

mycket att alla hundra miljoner ord är borta!

Dom har pratat under hela sin tid dom har gått i denna skola!

en annan elev skrev:

Jag tror att det betyder att det bara finns tre människor som har sagt allt som man behöver säga. Men jag tycker att man alltid kan säga mer.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Föreläsningar jag ger, Klassrummet, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.