Källkritik är att också relatera till eleverna som källor

Källkritiken är en riktning av respekt, hänsyn och faktiskt kärlek. Det är en slags kompassnål vars riktning har till avsikt att sända ljus över och reflektion tillbaka. Jag har fått något. Jag har blivit tänkare på grund av någons bild, teckning, text, fotografi och därmed har jag en kärleksanknytning. Det kan låta stort. Jag ser det som en relation till någon och till något. Jag måste ta i – göra mer medvetet än vad det behöver vara. Också mina elever är källor. Därmed är de också individer. Så ser jag på förståelsen av den första källkritiken.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Källkritik och undervisning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Källkritik är att också relatera till eleverna som källor

  1. Cecilia Bengtsson skriver:

    Tack för att konkretiserar och ger källkritiken liv!

Kommentarer är stängda.