Skolbiblioteken

Skolbiblioteken som också är allmänna bibliotek, eller allmänna bibliotek som också är skolbibliotek. Vilken underbar kombination av skola och samhälle. Och så rika möjligheter för skolan att förverkliga skollagen om att skolan ska vara bokrik, alltså ha ett skolbibliotek. Ja, sen är det olika vad vi definierar med bibliotek. Det måste finnas en definition som betyder att en viss ansenlig boksamling finns att tillgå. Inte en bokhylla med 43 böcker. Det är en samling böcker men mer än det är det inte.

Det här inlägget postades i Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Skolbiblioteken

  1. Cecilia Bengtsson skriver:

    Det är härligt med kombinerade bibliotek och svårt eftersom flera syften ska fyllas. Jag tänker att i en def. av skolbibliotek är det flera saker som måste klargöras till exempel ”vad innebär tillgång till skolbibliotek” (som det står i lagtexten.) Kompetensen, medier och rummet är ju ngt av det som gör ett skolbibliotek men för mig är det ändå viktigast att ett skolbibliotek är en pedagogisk funktion i skolan. Ett stöd, en lärandemiljö, inspiration och i vissa fall en frizon för elever och pedagoger. Och för läslusten är medier, nya och många en stor hjälp då räcker inte som du skriver 43 böcker i en hylla.

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Just så! Jag gillade utsikten runt skylten. Tänkte på alla bibliotek och alla som värnar dem. Det är en annan form av interaktivitet. Biblioaktivitet! A-M

Kommentarer är stängda.