Att utveckla sitt lärande bör tillåtas också i miljön. Lärande med redskap är en förutsättning för att utvecklas. Yxan lärde människan att utvecklas, och yxan utvecklades av människan. Pennan uppfanns och pennan formade människan. Gaffeln fostrade till bordsskick och gaffeln fick bli ett ord. Datorn är ett mänskligt redskap som också formar och fostrar människan. I miljön visar vi våra elever hur vi ser på deras förhållande till möjligheterna, finns redskapen för eleverna? Är de inlåsta i skåp tilltror miljön inte eleverna ansvaret att välja redskap. Finns de överhuvudtaget inte alls så är skolans miljö frånvänd samhället i övrigt. Och miniräknaren är ett redskap som man måste förstå de matematiska möjligheterna med – en miniräknare kan aldrig vara fusk – bara hjälpmedel i undersökande händer. Det ska bli mycket spännande att se när mobilen räknas som ett redskap för kommunikation, interaktion, språkutveckling, fotografering och redigering, mottagar- och avsändaransvar. Jag ser bara möjligheter. Jag tänker så långt tillbaka – om yxan inte funnits …
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Faran med att benämna ord som svåra 2022-08-10
- Prestationernas gissel – att skynda att lära 2022-08-09
- En dag i elevens liv i skolan 2022-08-08
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Hur barn lär sig borde vi vara mer nyfikna på. Inte vilka de är och vad de har för diagnoser. Vi borde värna ett me… https://t.co/zAcuiW5iA3 about 2 hours ago from Twitter Web App
- Undervisningen talar vi för lite om, nästan inte alls.Den kan samla en klass, skapa fokus för samtalen, bidra till… https://t.co/ymKKJRb4c3 about 2 hours ago from Twitter Web App
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.