Elever kommer med sina känslor. De kommer med sina ögon, röster, gester och ibland, eller väldigt ofta, nästan alltid påverkas vi människor både positivt och negativt av det vi möter. Istället för att lasta barnet som faktiskt försöker kommunicera med omvärlden kunde vi undersöka vad dessa känslor ställer för frågor inom oss själva. Vi är mottagare av alltsammans. Somligt tar vi avstånd ifrån, annat förstår vi. Och om vi vill värna barnet och relationen kan vi med hjälp och diskussion förstå vilka lärare vi blir i våra emotioner. För att vi påverkas som lärare gör också att vi handlar. Frågan är bara hur? Vi kan härbärgera och söka förstå, vi kan agera och fostra, vi kan räcka ut vår medmänskliga förståelse, vilja skapa något annat språk för det vi har svårt att förstå. Kanske är barnets agerande en fråga till oss lärare – Vem är du? Accepterar du mig fullt ut? Får jag vara?
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
Detta läser jag:
- Ekman, Kerstin. 2023. Min bokvärld. Bonniers.
- Karinsdotter, Emma. 2023. Ovetenskapliga studier. Bonnier Carlsen
- Carlberg, Ingrid. 2023. Marionetterna. Norstedts Förlag AB
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BOK: Var är bebisen?
Min text har blivit till bild genom
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Läraren. Läs mina krönikor där.
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Läsfrämjande innehåll i undervisningen (för samtliga årskurser) 28/11/2023
- Mer lästid i skolan 23/11/2023
- Högläsning och självständig läsning 09/11/2023
Kategorier
Arkiv
Tack för dina reflektioner! Jag har nyligen haft livliga diskussioner med kollegor om att vi måste ta vara på och vårda frågor som eleverna har om varför de ska göra eller lära det vi ger dem i uppgift att lära och göra. En av kollegorna sa något i stil med att ”det står ju i Lgr 11 att de ska kunna”. Jag blev upprörd över hans sätt att stänga dörren till den gemensamma upptäcktsfärd elevernas rättmätiga frågor utgör. Jag vill bejaka dessa varför och tillsammans med eleverna komma fram till för att…Efter att ha fått frågan om varför vi ska ha bild på schemat är nu denna fråga det första vi börjar lektionerna med. Varma hälsningar Ulrika