Klassrummet – den enda verkliga platsen för skolutveckling

Hönan eller ägget. Ja, visst kan vi diskutera skolutveckling. Och vi ska göra det. Vi ska tala om det som sker i skolan dagligen, vi ska tala om hur skolan verkar för de visioner skolan har, vi ska tala om lärandet.

All skolutveckling sker i klassrummet. Det är i lärarens undervisning och i elevernas relation till stoff, innehåll och samspel det är möjligt att förändra. Lärare behöver massor av utmaningar, stöd och bekräftelse, få dela sina lärarroller med fler, spegla sig för utveckling. Jag tänker ofta att vi talar om de stora orden och springer förbi faktum att klassrummet är den plats där orden på ett eller annat sätt förverkligas eller syns. Det är dags att vara där och fundera över vad som äger rum. Med all respekt för att lärare vågar, prövar, vill och kan.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.