I den Japanska Skolan ringde klockan med en behaglig ton, lite välkomnande och väldigt lugn, den ringde inte bara in, den ringde för att ge tid för att samla ihop sig, avsluta något som eleverna höll på med, den ringde in några minuter, jag tror fem, innan lektionen började. I Sverige ringer klockan in och då börjar lektionen. Det betyder att själva inringningen, alltså då klockan ringer, betyder att eleverna själva måste ha koll på sin egen klocka för att veta då lektionen börjar, inte lita på skolklockan. Jag trodde faktiskt att klockan ringde för att kalla ihop och samla eleverna och att det får ta några minuter innan eleverna kommer. Den japanska skolan gör det lättare för eleverna, skolklockan ringer för att uppmärksamma eleverna på att rasten ska avslutas och något annat ska träda i kraft. Det var samma sak med utringningen, den påminde om samma sak som inringningen – att lektionen skulle avslutas. Det tar alltid sin lilla tid.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Så självklart. Egentligen. 🙂
Något vi borde ta med oss. Vi lär eleverna att det är viktigt att komma i tid, men hur lätt är det när vi ringer exakt den tid de ska in? Varför gör vi så? Är vi rädda om vår elevfria tid, eller är det så att de där fem minutrarna egentligen inte gör något?
Jag tänker på klass 9A, där de säger att lektionen börjar exakt. Det gör den inte i de lägre åldrarna, den börjar ju när alla satt sig. Kanske att vi ska fostra eleverna rätt från början?
Återigen, tack! Tack för att du får mina tankar att snurra!
/Hanna