Ämnesövergripande är ute – ämnesinriktning är inne

Det är ute med ämnesövergripande arbete. Det är inne med ämnesinriktning. Jag tror man visst kan arbeta riktigt ämnesövergripande så länge man förstår sitt ämnes betydelse och hur ämnet i samspel med andra ämnen kan berika. Jag tror att det är viktigt, viktigt, viktigt och faktiskt avgörande hur lärare som arbetar tematiskt och ämnesövergripande relaterar och förstår ämnet och kan härleda till kursplanerna. Så vitt jag förstår det så är ämnet inne igen. Det är bra att ämnet är det men ämnet betydelse för andra ämnen är också viktigt. Jag ser hur svenska språket lyfter matematiken, och att matematiska termer syns i skönlitterära böcker. Jag vet att himlavalvets vintergata och galaxer är underbara ord också i svenskämnet och givetvis i naturvetenskapen. Jag ser gärna att vi lärare förstår hur kursplanerna i ämnen möter varandra och att vi ser, vet och kan våra kursplaner så att vi kan undervisa i de former som skapar lärande. Jag har gärna specifik ämnesundervisning också. Jag gillar inte att saker och ting förkastas för något annat. Jag tror på ett medvetet både och.

Lgr 11: I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Det finns fyra perspektiv som undervisningens innehåll ska belysas genom:

  • Ett historiskt perspektiv
  • Ett miljöperspektiv
  • Ett internationellt perspektiv
  • Ett etiskt perspektiv

Eleverna kan ju själva driva in ämnesundervisningen till andra områden, genom sitt egna engagemang och sin förmåga till textrörlighet. Lgr 11 skriver:

”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet till att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar enterprenörskap.” (Lgr 11 s.6)

Läraren ska, i enlighet med riktlinjerna i Lgr 11, s.11: Organisera och genomföra arbetet så att eleven får

  • möjlighet att arbeta ämnesövergripande
  • samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen

Pedagogik bör inte ha modeord tänker jag. Jag tror pedagogik ska sättas i relation till det vi gör och hur det utvecklas i relation till eleverna. Det är mångfaldens möjligheter som skapas om vi gör saker och ting tillsammans.

Det här inlägget postades i Ordförrådet, Skolorden, Strategier, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.