Det relativa resurssystemet

Resurserna styr lärandet och inte tvärtom. Om inte resurser ges blir det inget lärande. Om elever behöver resurser så ska dessa ges. Oftast är resurser pengar.

Att resurser kan vara något som äger rum i klassrummet talar vi sällan om. Att elever kan vara varandras lärande resurser ger vi inte eleverna förutsättningar för. Att dörrar som är låsta för material görs tillgängliga för elevernas lärande talar vi inte om som resurs. Att läraren är elevernas absolut främsta resurs blir alldeles för lite uppmärksammat. Om läraren är en medveten resurs för eleverna kanske läraren kan få frågan – vilket stöd behöver du i din undervisning för att vara den resurs du är för eleverna? Kanhända är stödet goda och många pedagogiska samtal och lärande och hållande coachning.

 

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

2 svar på Det relativa resurssystemet

  1. Jan Lenander skriver:

    Kanske borde vi ha mer resurser för att vara två lärare samtidigt med elevgrupperna, mer resurser för att ha mindre grupper när eleverna behöver det?

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Om resurserna följer lärandet är det mesta tillåtet. A-M

Kommentarer är stängda.