Allt av skolutveckling sker och börjar i klassrummet!

Det är nog så att allt börjar i klassrummet. Allt av skolutveckling sker där. Och om jag ska vara riktigt krass – så börjar det inte heller där – utan i lärarens möte med eleven eller vice versa – elevens möte med läraren. Och kanske börjar det inte heller där utan i elevens fråga om det läraren undervisar. Kanske är det just i det ögonblicket som skolutveckling äger rum. Det som handlar om att eleven vill veta och läraren generöst möter upp och vill den lärande relationen. Kanske är det där det äger rum! Den utveckling alla skriker om! Därför kanske man ska vara räddare om själva läraren och själva eleven!

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Styrdokumenten, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Allt av skolutveckling sker och börjar i klassrummet!

  1. mie skriver:

    Ditt tidigare blogginlägg om hur och vad barnen möter i skolan, borde lyftas fram mera. Jag tror att många barn går till skolan med ”fjärilar i magen”. Att som barn få möta vuxna redan på skolgården / vid entre’n , skall vara en självklarhet. Åtminstone i förskolan, lågstadiet o mellanstadiet. Där, i första mötet, börjar skolutvecklingen. Fundamentet i all utveckling ligger i trygghet/förtroende. Förtroendet för andra och sej själv är den ultimata grogrunden för utveckling/ärande.

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Hej Bertil, Jag skriver ur min erfarenhet. Och jag värnar om mina ord. De är det enda jag har. Jag uppskattar din fundering!. A-M

Kommentarer är stängda.