4 dagar ur mitt lärarliv!

EN DAG UR MITT LÄRARLIV

Försökte notera allt vi gjorde idag (för många år sedan), jag gav upp efter en timme, detta är på ett ungefär och ungefär hela dagen:

* Uppstart; högläsning, ett kapitel ur Kompisboken.

* Diskussion om kärlek och svartsjuka ur detta kapitel.

* Självständigt arbete ur ovanstående kapitel, identifiera femton meningar med kärlek och svartsjuka.

* Samtalande om dina meningar ur kapitlet, hur många hittar ni om ni samarbetar?

* Samling och diskussion om samarbetets vinster, ungefär 100% förbättrat resultat vid samarbete, dvs man hittar mellan 25 till 30 meningar.

* Under detta samarbete lyssnar jag på fem elevers läsning och dokumenterar hur den utvecklats.

* Efter samlingen har jag individuell undervisning med två elever.

* Efter rasten har vi diskussion om konflikthantering, konflikter, hur hantera ilska, sorg, glädje och varför människan överhuvudtaget har känslor. Vi ser tillbaka på människan i historien. Vad tjänar känslorna för syfte?

* Fortsätter arbetet med kapitlet sedan morgonen /kl är 10.30/ fram till lunch. Nu arbetar vi med ersättningsorden: den, det, hon, han och hennes, deras ur samma kapitel. Det finns ungefär 55 ersättningsord i tre sidor text. Det blir diskussion om detta.

* Individuellt arbete blir att skriva om fem meningar utan ersättningsorden den, det, hon… etc.

* LUNCHEN är hur god som helst. Det är BURKEN på rasten hinner jag uppfatta! Jag sitter i pedagogiskt samtal med en kollega.

* Hälften går till hemkunskap. Hälften arbetar med matematiken. Vi utforskar miniräknaren och räknar korsordsräkning ur Matteborgen 5B. Alla lyckas med detta arbete.

* Dagen avslutas med engelska. Vi prövar fri engelsk skrivning. En elev vill skriva på min blogg. Givetvis får eleven det.

 

* Dagen avslutas med att Anne-Marie vrålar ut sin arbetsglädje. Eleverna vrålar ut sin glädje över att dagen är slut och att de får gå hem! Så ska de känna. Förlåt – Så ska eleverna känna!

EN ANNAN DAG UR MITT LÄRARLIV!

Idag har jag haft förmånen att

* diskutera matematik med en elev och få utmaningarna att tänka som eleven.

* delta i underbara skratt då mina elever dramatiserat att vi ska ta sprutor mot stelkramp. Eftersom vi snart ska ta sprutor mot stelkramp.

* få lyssna till hur elever tänker och funderar kring sina livssituationer.

* höra en elev fråga om det verkligen, verkligen är sant att han får ta hem matteboken.

* få höra hur entreprenörerna i klassen är stolta över sitt genomförande av det fik och framgångarna med det.

* högläsa några utvecklande texter som eleverna skrivit själva.

* uppmuntra några som har en idé om hur de ska bli riktiga kockar som gör verkliga soppor. De har fått låna kokböcker av mig – och tar med sig egna – och i kokböcker både läser de och räknar samt hittar på nya maträtter. Killarna ska bli kockar…

* säga ja till de som BEEEEEEEEEEEEEEER om att få läsa sina böcker.

* medvetandegöra för en elev som inte uppfattar att jag talar engelska med eleven då eleven svarar på svenska. – Va, talar du engelska med mig? Men jag… fattar ju inte engelska… men jag förstår ju allt som du säger… NÄE nu fattar jag ingenting?! Fattar jag engelska? Ja men det gör jag ju. Pratade du verkligen engelska med mig?

* hålla en hand i min genom alla korridorna ned till lunchen och maten …

* samtalet mellan en lärare och en elev under det att vi äter upp allt vi har på tallriken…

* och förmånen att få frågor som jag inte kan svara på men måste grubbla en aning över.

* se föräldrar bli stolta över sin unge under ett utvecklingssamtal.

och då jag går igenom korridoren snubblar jag till… och några elever jag inte kan namnen på skrattar för det ser fånigt ut … och jag skrattar tillbaka efter att jag räddat mig från att falla och fortsätter min vandring och hör eleverna säga:

– Hon är jättesnäll… du behöver inte vara rädd för henne för att hon ramlar… hon är en snäll lärare som ramlar.

Då log jag för femtioåttonde gången under min skoldag!

YTTERLIGARE EN DAG UR MITT RIKA LÄRARLIV!

  • Kör in till skolan.
  • Noterar då jag kliver ur bilen att tiden är 7.43
  • Tackade för att flera elever i min skola höll upp dörren åt mig då jag kom springande från parkeringen.
  • In i första skollärarrummet.
  • Kopiatorn.
  • Jag började min skoldag med att kopiera.
  • Därefter uppföljande samtal med lärare om gårdagen i klassen.
  • Sprang till klockan åttaöppnandet av klassrummet.
  • Hälsade välkomna.
  • Började högläsa om moraliska dilemman.
  • Eleverna fick prata om allt mellan himmel och jord.
  • Eleverna talade om det som hänt i Österike.
  • Det som hänt där och där och där.
  • Det som hänt härhemma.
  • Det är svåra frågor som dyker upp.
  • Jag tänker – eleverna går i fyran!
  • Vi sätter igång med plåsterarbeten.
  • Jag är bollplank till textläsning, textskrivande och textlyssnare.
  • Klister, klipp och konstruerande.
  • Måla blommor på höga stjälkar i alla dess former för att vårdekorera klassrummet inför skolavslutningen och för att eleverna ville göra fint.
  • Uppmuntra en elev som tyckte det hela kändes trist och tråkigt.
  • Få igång en elev som inte alls tyckte något idag kändes kul.
  • Rastfika på stående fot (inte alls synd om mig!)
  • Konfliktsanering och trösta-uppmuntra ord.
  • Skicka halvklassen till drama med uppmuntrarord och ansvarstankar.
  • Halvklass för en stund, några ville läsa, andra skrev, någon blev ledsen över tankar som dök upp…
  • Diskussioner kring skuldkänslor för något som hänt för länge sedan.
  • Plåsterarbetet leder till att nya plåster behöver sättas på gamla sår och minnen.
  • Glada minnen dyker upp.
  • Mat.
  • Lunchsamtal.
  • Mina elever ser en ensam elev. De ber mig göra något.
  • Jag sätter mig vid den ensamma eleven och då gör flera andra det också.
  • – Jag tycker det är skönt att sitta för mig själv ibland, berättade eleven och så var diskussionen igång.
  • Jag springer från matsalen till lärarplatsen och skriver ett hembrev.
  • Kopierar hembrevet.
  • Går på toaletten.
  • Springer till klassrummet.
  • Kommer i tid.
  • Alla släpps in.
  • Vi städar unisont bort det mesta av vårt kreativa arbete.
  • Jag har huvudvärk.
  • Sätter ut långa band för att skriva glada ord på.
  • Eleverna går i samling och skriver glada ord.
  • Det blev 10 meter glada ord.
  • – Vill du att vi ska vara glada idag? frågade någon klok.
  • – Japp! För det har varit lite stökigare idag än de andra dagarna.
  • En elev springer in till grannklassen för att låna en radio. Vår är trasig.
  • Vi spelar gladmusik, komponerad av Mats på busbloggen, rekommenderas å det roligaste!
  • Eleverna gör spontandrama kring musiken.
  • Vi skrattar.
  • Högt.
  • Sedan är dagen slut.
  • Då har vi haft 4 tim och 30 minuter ihop.
  • En förälder kommer på besök och berättar gladsaker.
  • Jag går genom korridoren.
  • Möter en elev som kommit på avvägar.
  • Jag samtalar med eleven.
  • Kramar om eleven och önskar lycka till på tävlingarna som äger rum under helgen.
  • Får lära mig om idrottens andningsteknik (VA? ÄR DET SANT?)
  • Jag går igenom lärarrummet… kopiatorn matar fram papper.
  • Jag går mot parkeringen.
  • – Haré bra fröken skriker glada barn på väg hem från skolan.
  • Jag vinkar.
  • Jag sätter mig i bilen.
  • Åker in till staden.
  • Ska möta skolfolk för skoldiskussion.
  • Har ett litet inofficiellt möte med skolmänniskor och talar skolfrågor.
  • Dricker kaffe.
  • Har tagit huvudvärkstablett.
  • Den börjar verka.
  • Då jag är redo för hemgång börjar det snöa förskräckligt.
  • Jag ringer min redaktör.
  • Hon ska inte gå hem i detta väder.
  • Jag kör henne hem.
  • Hemma!

NÄMEN ÄNNU FLER DAGAR UR MITT LÄRARLIV!

Denna dag är fylld med möten.
Jag har 21 elever.
Jag har 70 kollegor.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.