Lektionsförslag – Textrörlighet och det utvidgade textbegreppet

Under hela min lärartid har jag utvecklat undervisningar som gör att eleverna får erövra texter och förstå dem. Det har i stort sett handlat om att all undervisning har varit muntlig. En av de innehåll jag har givit mina elever och som de samtliga har utvecklat är att ”lägga sig i”. Jag har skrivit om det här i Kiwimetoden (2006) och i Vägen till Skriftliga omdömen (2009).

Det betyder inte att eleverna måste skriva ned vad de tänker och hur de uppfattar såväl innehåll, text, fotografier, layout utan kan mycket väl berätta det för en klasskamrat, mig, eller för sig själva, skriva ned och tänka på pappret. Författare är dialogpartners och ger eleverna språket att bolla mot, fantasin att väckas genom och sakligheten att brottas mot.

Jag skriver också om detta i min kommande bok Nu ler Vygotskij. Den kommer om några månader.

Det här inlägget postades i Klassrummet, Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.