Pedagogisk salong hos mig … om jag hade en pedagogisk salong hos mig, i tanken alltså, och dukade upp för pedagogiska samtal utanför boxen eller i den. Jag skulle baka bröd, servera ost, och krydda samtalen med chilli, peppar och salt, socker och honung.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Jag har väl ingen fråga,men en diskussion jag skulle vilja vara del av. Jag vill få diskutera klassrummets roll vid inläring. Vad som ska finnas på väggarna, hur ska det vara möblerat? Var ska eleverna sitta? Var ska läraren befinna sig? Varför är klassrum så ”stillasittande”
Jag har funderat väldigt mycket över det klassrum jag kommer befinna mig i under denna termin.
Jag är en relativt ung lärare som kommer jobba med en mycket mer erfaren lärare som redan har sina åsikter klara för sig. Jag hoppas att hon kommer släppa in mig. Vi kommer ha världens bästa trea ihop!
Jag som kommer har en genuin känsla för barn och deras lärande. Jag tar med mig kardemummabullar med mycket smör i. Min pedagogiska (?) fråga som jag tar med är: Hur får jag mina kollegor till att skratta och sluta gnälla?
Tack A-M för att jag fick komma!
Kommer framtidens skola bedrivas i ett speciellt rum/ hus? Kommer alla sätt att lära sig på ha lika hög status i ”skolans” värld? Hur ser man på lärarens roll, kommer ordet lärare finnas kvar? Vem lär vem, hur när och vad?