Lärarna och ordet, undervisningen och ordberikandet

Tänk om varje lärare en dag bar omkring på ett favoritord. In i skolan. Idag gillar jag ordet ”rubank”. Tänk om varje skolpersonal dagligen hade ett ord med sig till eleverna. I en skola där man är 100 personer betyder det 100 textrörliga ord och 100 relationer till ord och ordets bärare – på en endaste dag. På fem dagar är det 500 ord medvetet utvalda av skolpersonalen. Rektorn kanske tog orden: sockerbit, textremsa, hunddagis, vaniljstång och skollag.

Tänk om vi tog uppdraget att ordberika elevernas världar. Ordet är i sig starkt, knutet till en person är det ännu starkare.

– Min lärare är jättetokig – hon gillar ordet rubank.

Jag vet att Vygotskij ler då jag föreslår det här. Språket ska finnas i rummet. Orden är våra möjligheter. Orden ska inte finnas dolda i ordförråden utan finnas att hämta ut ur dem. Jag tror på orden i det fria!

Jag tror också på det lite gråa ordet ”gråsugga”. I Hallsberg har alla fått höra vad ett sådant litet ord kan ställa till för kreativt.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Ordförrådet och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Lärarna och ordet, undervisningen och ordberikandet

  1. Ylva skriver:

    Åh, vilken härlig idé! Jag har för tillfället fastnat för det norska ”olabukse” som betyder jeans.

  2. Martina Lundström skriver:

    Minns med glädje min fransklärare på högstadiet som sa att hon älskade ordet pamplemousse. Det är 25 år sen o jag ser henne säga det. Mycket annat har jag glömt men jag minns fortf betydelsen av just det ordet. Det såg gott ut när hon sa det.

Kommentarer är stängda.