Hur undervisa om Utöya?

Det är skolstart. Det är också en plats att diskutera det som ägt rum under sommaren. Utöya är en skolfråga. Jag tänker att vi ska vara sakliga, mycket sakliga. Vi ska visa var Utöya ligger. Vi ska tala om demokrati och verka demokratiska, om den rätten vi har som medborgare att tycka, tänka, uttala och träffas – som de unga på Utöya. Vi ska tala om hur idéer kan odlas i det tysta. Vi ska lyssna noga på det eleverna säger och hur de själva tänker, deras rädslor och deras medkänslor. Vi ska tillåta tankarna att finnas. Vi ska vara sakliga, så sakliga vi kan vara.

Det kan vara av vikt att lyfta frågan inom kollegiet! Norska lärare har en länk till hur att göra och verka i skolan. Redan några dagar efter terrordådet kunde lärare finna stöd. Det är kanske också något som skulle kunna ha. Rädda Barnen är alltid en plats att vända sig till. Jag tror att tystnaden är långt mer farlig än att vi lyfter frågorna i klassrummet.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.