Sommarlovstexter – ut med dem och in med kursplanerelaterade uppgifter

 

Det finns ingen anledning att hämta in information om vad eleverna har gjort under sommarlovet, tvinga fram berättelser om platser man har varit på, eller saker man har gjort – däremot – med glädje tala och fråga om det som skolan ständigt ger elever av redskap att vara i världen, oavsett var – och då med kunskapen i fokus. Hur använde du dig av din matematik i sommar? Hur använde du dig av biologin? Detta är också ingångar till våra ämnen i skolan och gör ämnena verkliga för eleverna. Elever har rätt att värna om sina privatliv. Tänk dig själv – att ställa dig upp och berätta om din sommar; den som kanske inte var sommaren i ditt liv och jämföra dig med andras upplevelser och resor. Ingenstans i skollagen, läroplanen eller i barnkonventionen står att barn ska lämna ut sig totalt, snarare tvärtom, barn har rätt till sitt privatliv och sina privata berättelser. Skolan har ett suveränt innehåll värt att fokusera på.


Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 svar på Sommarlovstexter – ut med dem och in med kursplanerelaterade uppgifter

  1. Petra skriver:

    Värna barnens integritet! Tack för att du lyfter den här frågan som skaver i mig som förälder efter varje lov.

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Skolan ska på inget vis skava i en förälder!

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    All undervisning ger eleverna utrymme att berätta, tala, uttrycka sig, textrörlighet gäller mellan människor. /A-M

  4. Lars Johansson skriver:

    Så det skulle vara så väldigt stor skillnad, att fråga om matte och engelska i stället för upplevelser? Engelska på hotellet i Grekland eller ha tittat på Discovery är väl lika integritetskränkande som en rak berättande text om samma sommarlov. Problemet är klassorättvisorna, inte att berätta om sitt liv. Följden av ditt resonemang blir ju att eleverna inte kan skriva något alls.

  5. Anne-Marie Körling skriver:

    Ja du kan ha en poäng. Man får pröva sig fram. Och diskutera. Eleverna har ju också varit med och påverkat undervisningen. Jag tror inte på att tysta eleverna utan mer vidga perspektiv, och det så mycket som det är möjligt. A-m

  6. Lénie skriver:

    Är lärare för åk 1-3. Jag brukar börja med att berätta om mitt sommarlov, att jag bara varit och att jag har tagit det lugnt och bara kopplat av. Varit mycket hemma och när det varit sol så har vi varit till badstranden i närheten. Det gör jag bara för att de ska förstå att en bra sommar inte betyder att man varit på alla nöjesfält som finns och minst två resor under sommaren. Det är något som är lärarens ansvar att praten om loven blir bra, för det finns barn (inte alltid de som varit med om flest, dyrast aktiviteter) som håller på att spricka innan de får berätta. OM de sen skriver så är det rätt privat, det är ju inte så att de läser upp det för andra. Men visst är det bra att ställa frågor som: hur har du använt din engelska i sommar. Bra att få dem att reflektera över vilken användning de faktiskt har av skolans ämnen.

  7. Anne-Marie Körling skriver:

    Precis Lenie, man talar om sommaren ur ett annat perspektiv. Jag har elever som sagt att de inte vill skriva och berätta. Tack för kommentaren. A-M

Kommentarer är stängda.