Vänd blickarna mot olikheterna i professionen!

Lärare, var mycket rädda om varandra. Var öppet nyfikna på den undervisning ni inte känner igen i grannens klassrum. Det finns så många hur att undervisa och dem ska vi mångfaldiga. Det är så skolutveckling kan bedrivas. Jag möter så många lärare som blir motarbetade av andra lärare, får nedvärderande kommentarer och som känner sig utpekade därför att de vill pröva andra vägar. Jag har under hela implementeringen av Lgr 11 talat om den möjlighet som finns i professionen – att mångfaldiga exempel av OLIKA undervisningar för att utveckla och bygga läroplan och det i elevens tjänst. Det krävs också utveckling. De gamla ullstrumporna är lite utnötta och de nya skorna må ge lite begynnande skavsår. Allt nytt gör lite ont och skaver. Men det är ok. Men freda varandra för påhopp utan vänd ögonen mot olikheterna och se vad de har att erbjuda. Sök gemenskap i styrdokumenten. Det är en stilla vädjan.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.