LÄRARNÄRA UNDERVISNINGAR

Jag har tänkt på lärarrollen. Jag har tänkt på kursplanerna. Jag har tänkt på ordet elevnära (Lgr 11). I lärarnära undervisningar lägger jag mängder av innebörder:

  • Professionen är nära eleverna och stoffet – Lärarnära
  • Vi kan dela undervisningar mellan oss – vi är lärarnära
  • Vi kan diskutera det inre klassrumsarbetet – för vi är där och i verkligheten – alltså lärarnära verksamheten
  • Vi ska verka i nära samspel med eleverna – Lärarnära!

Så tänker jag. Och så vill jag verka. Hur lärarnära kan jag komma stoffet? Hur lärarnära kan jag komma elevernas lärande? Hur verkar jag så att eleverna får uppleva lärande i gemenskap med elever – alltså verka lärarnära? 


Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Läraryrket och lärarrollen, Ordförrådet, Pedagogik, Skolorden och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på LÄRARNÄRA UNDERVISNINGAR

  1. anna-lena skriver:

    Just nu känner jag…. hur orkar du….. det är det inte många som gör längre….

Kommentarer är stängda.