Det står i kursplanerna för svenska – vill, kan och vågar. Jag har alltmer riktat mig mot det eleverna kan. Det är så befriande att tillskrivas kunnande i dagens skola. Inte vara ett offer för bristsynstänkande hos dem som bedömer utan betraktas som kunnig. Jag har tagit min avstamp i kunnande, det som redan finns, det som redan visas och det som eleven upplever efter att få undervisningar och utveckla lärande. Det vi kan är något vi kan dela med varandra. Genom delandet och det generösa anslaget att vi lär ihop fördjupas kunskaperna samt byggs på. Ingen vill vara så okunnig att det behövs fyllas på. Alla kan någonting. Så värnar vi självförtroende och visar lärande respekt.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Läsfrämjande är att inte vilja för mycket själv 2022-07-01
- Tankedikt: Skogen jag växer i 2022-06-30
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- @johannathydell @JosefiniSthlm Hurra! Då ses vi kanske! about 3 hours ago from Twitter for iPhone in reply to johannathydell
- Jag läste dammartiklar. Det stor damartiklar. Dessa reades ut. about 3 hours ago from Twitter Web App
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.