Alltså – att ställa sig frågan om vad som upplevs meningsfullt är att sticka ut hakan. Det ställs liksom på sin spets. Det blir ju så olika svar på den frågan. Det kan också hända att man som lärare får svaret att det här är ju inte meningsfullt alls. Då vacklar det till lite i lärarhjärtat och man börjar ifrågasätta sig själv. Det kan vara bra att göra det för det betyder att man påverkas. Dock finns det en fara med att få svar av eleverna som upplevs negativt – vilket eleverna oftast inte har till avsikt att ställa till det med – men det kan betyda att eleverna inte förstår hur det som är i undervisningen är meningsfullt just nu – kanske kommer det att bli? Konsten att härbärgera det svåra och obegripliga måste läraren alltid göra. Ja, jag grubblar vidare:
Meningsfull definieras i ordboken – ett innehåll som verkligen betyder något och tjänar något till. Det fina ordet innehållsrik kopplas till ordet meningsfull.
Innehållsrik – det är vad ett samtal kring något kan bli om eleverna får möjlighet att berika med sina egna kunskaper. Nåväl, jag fortsätter. Innehållsrik antyder ju något positivt, något omfattande som gör skillnad och kan bidra och skapa en inre rikedom. Alltså bli meningsfullt. Det kan vara meningsfullt att i en lektion tillåta eleverna att grubbla och insikta kring något som är i undervisningens fokus. Låt säga ett endaste ord. Man kan faktiskt grubbla kring ett endaste ord. Ta bara ordet: Wordfreud. Ja, vad kan vi säga om det? Låt höra!
Meningsfull är ett stort pedagogiskt ord som inkluderar innehållsrika fokus. Alltså för att mening ska skapas måste det finnas något som vi gemensamt kan skapa mening kring. I sin mest konkreta betydelse kan vi skapa meningar kring ordet – solsken – ja, för att ta ett exempel. Alla kan därför bidra:
- Det är vackert solsken idag.
- Solskenet gör att jag får ont i ögonen
- Solsken i hjärtat och sol i sinnet.
- Solsken – jag hatar när det är varmt.
- … hela klassen får säga något.
Genom denna bokstavliga meningsfulla lektion blir ordet solsken innehållsrikare på grund av att alla elever (kan vara 29 stycken) har funderat på solsken och satt in det i en mening. Kanske vi genom detta skapar en större kollektiv meningsfull innebörd.
Mening upplevs ju egentligen i gemenskap med andra. Meningsfull hör samman med sammanhang. Det vill säga att vara lärande och att ingå i sociala sammanhang där mening skapas. Det som gör det här ordet lite klurigt är att vad som upplevs som meningfyllt är en aning individuellt. För att individen ska uppleva mening är det möjligt att påverka genom attt skapa sådan i ett sammanhang och kring någonting. Vi blir betydelsefulla ihop. Det vi kan blir viktigt tillsammans.
Skolan är en plats för det meningsfulla!
Motsatsorden är just de motsatta:
Meningslö och innehållslös anger båda just den tomhet som det betydelselösa innebär.
Jag grubblar vidare, för något svar anser jag mig inte ha!
Bra idé som jag tror funkar med mina ganska nyanlända elever också. För att få lyssna till alla och skapa en språklig gemenskap!