Läroplansnära frågor för lärarkollegiet

I mina fingrar flödar orden. Varje dag dessa tankar. Varje dag ord på interaktiva papper. Varje dag en fundering. Idag är jag nära Ellen Key. När talas det om henne? Vår pedagogiska utmanare också idag. Är hon för svensk för svensk skola? Hur bemöttes hon då det begav sig? Hur bemöts vi i en skola där mångkultur är en skatt. Hur mångkulturell tillåts lärarkåren vara? Får vi ställa oss frågande? Är våra kollegium så läroplansnära att frågorna får ställas?

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

2 svar på Läroplansnära frågor för lärarkollegiet

  1. Plura skriver:

    AM, visst får frågorna ställas och ges ett svar. Skolan har aldrig varit begränsad på HUR ni ska omsätta VAD i styrdokument. Om det har så varit är det en rest från SÖ-tiden då man från oben talade om vad ni skulle undervisa och hur. Prata på ni bara. För det är i dialogen tolkningen kommer som kan omsättas till pedagogik och didatik. Plura

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Jag håller med. A-M

Kommentarer är stängda.