Vi inkluderar eleverna alldeles för lite i undervisningen. Jag förstår inte att vi inte ser eleverna som resurser och inte objekt. Om vi ser eleverna som resurser så kommer de att bli engagerade i såväl sitt egna lärande, som i andra lärande såväl i undervisningen. Att vara inkluderad i undervisningen innebär också att man kan påverka den. Om vi planerar för mycket utesluter vi medverkan. Därför måste vi fundera över hur vi kan skapa möjligheter för engagemang för medverkan, påverkan och samspel kring det vi gör varje dag i klassrummet. Jag har massor av idéer som skapar möjligheter för detta och som besparar läraren från ensamt och alldeles för tungt arbete.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Krönika om boken jag nästan inte vågade läsa högt 2023-02-01
- Krönika om bilderboken som träffar i amygdala 2023-01-27
- Den kompetente läraren 2023-01-24
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- @aleskytte En gång i tiden, då jag var barn och mamma kämpade med ekonomin då pappa plötsligt dött, åkte jag till F… https://t.co/OgJCtHgnL2 about 15 hours ago from Twitter Web App in reply to aleskytte
- @asaplsnr Precis. Ha det fint där du är. Värme och kärlek sänder jag från min plats i livet. about 15 hours ago from Twitter Web App in reply to asaplsnr
Arkiv
Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
Amen.