Eleverna måste få berätta vilken hjälp de vill ha

Lärare får ofta hjälpa elever. Frågan är hur. Den frågan måste vi ställa eleverna. Vi kan inte bara börja hjälpa dem utan att fråga vilken hjälp de behöver och hur de vill ha hjälp. Det betyder också att vi måste och bör berätta om hur man kan få hjälp och stöd. Det handlar om att få eleven att förstå hur hjälpen kan ges och att eleven själv kan ansvara för hur och vilken hjälp eleven vill ha.

En form av hjälp är att bara få sitta i närheten av sin lärare, att hämta stöd i närvaron. Lev Vygotiskij beskriver att den som kan påverkar den som inte kan med sin närvaro. Jag har prövat detta, hur jag genom min kunnande närvaro påverkar lärandet hos mina elever, som om de lånar något ur blotta närvaron. Det här påverkar i sin tur klassrumsorganisationen. Om jag behöver kunna slå mig ned hos elever utan att flänga omkring i klassrummet så måste jag skapa ett sådant klassrum. Det har jag gjort. Jag tillåter också förflyttningar i rummet, frivilliga sådana, och eleverna har kommit för att sitta bredvid mig där jag har suttit. Jag står inte bland mina sittande elever.

Nåväl, på vilket sätt vill du ha hjälp? frågar jag min elev. Då man gör det är det viktigt att man låter eleven tänka och fundera över hur hjälpen ska se ut och hur mycket hjälp eleven faktiskt behöver. Jag kom att skriva ned vad eleverna berättade. Och oj så kloka de var med sina svar. Hjälp kan vara så mycket, så mycket. Det är också viktigt att man som lärare inte stressar på, skyndar snabbt, trots att det kan vara en känsla man har som lärare. Varje möte mellan en lärare och elev syns i klassrummet, andra elever lär genom att lyssna och vara i närheten av det som samtalas och sker av lärande. Det är en stor lärandemöjlighet för fler då två diskuterar dilemman. Ofta behöver jag som lärare inte göra mer än närvara. Oftast är det min närvaro som är själva lösningen.

  • få högläsa texten för en lärare
  • få sitta bredvid för att hämta eller låna ur ett Vygotskijperspektiv
  • få prata om sitt tänkande kring uppgiften
  • få visa uträkningarna
  • få ordning på var felet ligger
  • få stöd i sin osäkerhet
Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Klassrummet, Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Pedagogik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.