Lärarens frihet och att blogga sig till en lärarröst

Jag tänker på lärarens frihet. Den behöver värnas. Jag tror den kommer med att vi kan våra styrdokument. Det tror jag definitivt på. De måste in in lärarryggraderna och sitta där, de måste relateras till och ordas om. Om vi äger dem så kan vi också skapa frihet, rörlighet och upptäcka vad vi kan göra inom lärarprofessionen. Läraryrket är ett kreativt yrke som kräver mängder av ledaregenskaper. Som ledare behöver man mötas av tilltro. Det handlar om att vara i klassrum tillsammans med elever som behöver en lärare. Det som händer i klassrum kräver närvaro och beslutsamhet, kunskap och vilja och mod att möta eleverna. Varje lärare ska stöttas i den lärande relationens kraft och betydelse. Jag tror på friheten i yrket. För att få den måste vi erövra redskapen. Det kan tyckas tufft men jag tror inte det går på något annat sätt.

Att blogga sig till en lärarröst tror jag också på. De sociala medierna stöttar lärargemenskapen och den ska vi vara rädda om. Så är du här och läser, jag tror du kan berätta om läraryrket, klassrummet och eleverna. Skriv och delta!

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Lärarens frihet och att blogga sig till en lärarröst

  1. Hanna skriver:

    Jag som lärarstudent försöker blogga om en del utav det som pågår i mina tankar. Små och stora saker. Jag läser också några lärarbloggar och artiklar om spännande saker på internet. Jag tycker att det ökar min kunskap och kompetens, det får mig att reflektera och det får mig också att göra kunskapen jag möter i undervisningen till min egen.

    Så jag tackar vänligast för att jag får ta del utav dina och andras tankar

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Jag är glad du läser, funderar och reflekterar. Det är viktigt att göra det. Jag har läst din blogg och tackar för att du läser min. Anne-Marie

  3. Morrica skriver:

    Så klokt – jag instämmer helt och fullt. Styrdokumenten är lärarens verktyg, minst lika mycket som rösten och tavlan och texten. Det ligger i lärarens intresse att göra verktyget självklart att använda, lika självklart som tången för en smed, men ännu mer ligger det i elevens intresse att läraren kan använda sitt verktyg så väl att fokus hamnar där det hör hemma – på lärandet, på elevens lärande och utveckling – snarare än på hur man ska hålla och förhålla sig till verktyget.

    Hanna – välkommen till det utökade lärarkollegiet!

  4. Isabel skriver:

    Tack för bra läsning och många funderingar. Ska fortsätta läsa din blogg! Fortsätt inspirera, det är viktigt! 🙂

    OM du är intresserad;
    Läs gärna mitt inlägg om lärarutbildningen och hur dålig jag tycker den är. Hur ska man ändra lärarnas situation och status när utbildningen har så låg nivå?

Kommentarer är stängda.