Att besöka en skola

Att besöka en skola. Det besöket inleds redan vid kontakten med skolan. Rösten i telefonen, skolglädjen som sipprar mellan den som ringer och den som får frågor och så taxichaufförens utrop – Ja, den skolan vet jag var den ligger?

Så kliver man in. Möts av elever som frågar lite vem man är, nyfikna. Läraren som välkomnar i all hast och genast börjar berätta om matematiklektionen som ligger framför lärare och elev den närmaste stunden, och det är utematematik med okända variablar … och så in i matsalen där maten lagas på plats.

Jag undrar då hur man kan prata så nedlåtande om skolor. Jag undrar varför vi gör det. Jag förstår faktiskt inte riktigt. Och naturligtvis har varje skola, varje rektor, varje lärare utvecklingsuppdrag, förbättringsansvar och ska verka för att allt blir ännu bättre. Det är bara det att jag ibland tycker att vi ska se till det pågående, det rådande och det faktiska. Det är utifrån den utgångspunkten vi sedan bygger. Vi måste veta varifrån vi tar oss, på vilken grund vi står för att arbeta vidare.

Det här inlägget postades i Verkligheten. Bokmärk permalänken.