Jag förstår inte varför vi gör så mycket arbete kring läroplan. Jag tycker vi ska bygga den i verksamheten. Jag har gång på gång skrivit att vi ska läsa den, undersöka läroplan och kursplaner i praktiken, mycket gör vi redan, och att vi ska vara medvetna om vad vi gör, varför vi gör och se till att utveckla hur vi gör det vi ska. Det är en gemensam läroplan. Med andra lärare och tillsammans med eleverna. Det betyder att vi kan undersöka möjligheterna i verkligheten. Nu syns det mig som om läroplanen blivit piska och inte en gemensam morot.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Ramses hälsar: https://t.co/18NrOMDeW4 about 9 hours ago from Twitter for iPhone
- Finaste tvåårsdagen. Vi firade den i den vackra parken. https://t.co/kDcrthe5sM about 9 hours ago from Twitter for iPhone
- Hunden har mumsat i sig hörnet av en av de många böcker jag har i dubbla uppsättningar. https://t.co/5L5OAK4BIe about 9 hours ago from Twitter for iPhone
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
Ja, tyvärr är det min känsla också. ”Lgr-arbete” uttalas ofta ackompanjerat av himlande ögon och suckar. Tråkigt.
LPP – ett måste eller en valfrihet?
Jag kanske har snöat in mig på en detalj i det stora hela, men jag förstår inte texten i länken. Ska vi skriva lpp eller ”räcker” lgr-11 som det är?