Jag går och grubblar på läxor. Då jag har utbildat mig vid skolor utomlands har jag sett hur man konstruerar läxor som är bekräftande och avser att bygga broar, goda och hållbara, mellan hem och skola. Om läxorna ska kompensera för att eleven inte lärt sig i skolan och föräldern måste agera pedagoger tycker jag vi realiserar ut läraryrket. Det är i skolan lärandet ska äga rum. Föräldrarna ska få veta och uppleva att barn lär sig. Inte tvärtom.
-
TANKAR FÖR DAGEN P1
Ibland är det mer än okej att störa
Detta hände när jag slutade läsa en sommar
Ingen frågar mig längre vad jag ska bli när jag blir stor
Känslan av att kunna cykla gör mig fortfarande lycklig
Det som inte får hända på en begravning
Händerna och generationernas görande
Man blir aldrig för gammal för kurragömma
Att läsa sig till ett humleintresse
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Högläsning ger vinster som inte går att mäta
Föräldrar ska inte träda in som lärare
Låt oss bli lite mer som världens bästa Karlsson
Därför fortsätter jag envist att hälsa på alla elever jag möter
Inom varje stökig pojke finns en vetgirig elev
Det är inte skryt att berätta om sitt viktiga arbete som lärare
Läslistorna är här – låt oss läsa
Läsförmågan får aldrig överges och bli en förväntad kunskap
Vi måste väcka liv i lärares tystade kompetens
Nu är nyfikenheten viktigare än förra årets dystra resultat
Låt oss aldrig bli för gamla för barnböckerna
Så drabbar stressen både lärare och elever i skolan
Skolan är det bästa skydd våra barn har
Stöts man ut från skolan, stöts man ut från samhället
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
En sommar utan läsning – då gick min hjärna i dvala
Det gör fysiskt ont i mig när eleverna inte får läsa det de vill
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Barn läser inte för att göra vuxna glada
Om lyssneläsningen – inte antingen eller – utan både och
Låt oss inspireras av alla lärare i litteraturen
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Min respektlösa fråga gav mig en funderare
Fler borde ha min mammas tillit till skolan
När läsningen inte fungerar – lägg allt annat åt sidan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Pajkastningen mellan hem och skola är destruktiv för alla
Galet att lärare inte vågar vara sjuka
Vi lärare har mycket att lära av varandra
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST sommaren 2025
Böcker jag läst under sommaren 2025:
- Parrott, Ursula: Exfrun (2025) Wahlström och Widstrand.
- Szymborska, Wislawa: Dikter 1945-2002. Ordfront.
- Nothomb, Amelie: Psykopomp (2025) Editions J.
- Ekero-Eriksson, Kristina. Förbindelsen (2025) Norstedts Förlag
- Lundell, Ulf. Vardagar 13 (2025) Wahlström och Widstrand.
- Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Liedman, Sven-Eric. Tidens smala näs.
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Allt detta bjuder läsningen på 18/07/2025
- Mina första ord till en nyfödd 16/07/2025
- Mitt hungrigaste behov av litteratur 16/07/2025
Kategorier
Arkiv
Kloka ord! Skolan skall, elever och föräldrar kan.
Du har med flera viktiga delar, trygga föräldrar med tilltro till skolans arbete är en viktig framgångsfaktor.
Skolan skall vara likvärdig, då kan inte lärandet vara beroende av föräldrars förmåga och möjlighet att arbeta med sina barn. Vi behöver diskutera läxor – vilket syfte de har och vad som är utvecklande läxor.
Jag tror också att det är viktigt att tänka igenom läxor, så att de inte blir beroende av att föräldrar finns till hjälp. En lärare jag känner bjöd in elever och föräldrar till en diskussion om vilken typ av läxor de ansåg vara värdefulla, efter att elever på elevråd hade fört fram att de inte ville ha så mycket läxor. Svaret från elever och föräldrar blev till sist (enligt mitt minne): kluringfrågor i matte, skapande uppgifter (t.ex. fantasiblommor i 3D där angivna växtdelar skulle ingå), NO-laborationer och engelska glosor. Så blev det också, färre och roligare läxor, i en skola som annars har som tradition att ge en läxa till varje dag. Och så blev det exempel på demokratiskt beslutsfattande.
Kanske kan läxor finnas för att väcka tankar om något som undervisning ska handla om, elever kunde få lite olika frågor och sedan delge varandra svar de fått och sina egna teorier. Ska man t.ex. behandla vattnets kretslopp kanske en läxa kunde vara att fråga 2-3 personer utanför skolan om
*Hur tror du att det kan komma sig att vattnet i Niagarafallen inte tar slut?
*Hur mycket tror du att Stockholm kan växa innan Mälaren torrläggs?
*Vad tror du att det beror på att det är mindre salt i Östersjöns vatten än i Atlantens?
*Om alla floder rinner ut i haven. Hur tror du att det kommer sig att de inte svämmar över?
*Hur tror du att det kommer sig att just Bergen i Norge är Europas regnigaste stad?
*I Asien bor det mest folk där det regnar som mest. Varför tror du att det är så?
*Var tror du våra svenska älvar kommer ifrån?
Jag tror att frågorna skulle kunna väcka nyfikenhet inför undervisning om vattnets kretslopp. Senare i undervisning kan elever få formulera på vilket sätt frågorna kan ha samband med varandra. De kan också fundera på om de svar som undervisning ger på frågorna kan generaliseras eller hur de kan jämföras med andra platser på jorden. Hur väl stämde deras egna och intervjupersonernas teorier överens med hur vattnets kretslopp fungerar?
Ja, det var några tankar från en lärarstudent./ maria