Lektion om Tvillingjorden


Åh vad kan man inte få tänka om det fanns ett tvillingklot. Vad skulle kunna finnas annorlunda där? Vad skulle aldrig någonsin få ske på detta klot?

Åh så många lektioner jag skulle hitta på!

Jag skulle absolut tänka mig en lektion med förflyttningar. Packa en väska med vad? Packa förståndet med andra lösningar? Vad skulle vi inte ha med oss? Vad skulle vi absolut inte vilja hitta? Vad skulle absolut inte likna vår jord? Vad skulle vi ha med oss? Vad skulle vi önska att där fanns som gick att känna igen?

Och det rent faktiska – hur mycket vatten, hur mycket jord, hur många berg, atmosfär … allt, allt skulle jag kunna utmana med. Och alla planeter som vi kunde föreställa oss fanns runt tvillingjorden – vad skulle de heta?

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Lektion om Tvillingjorden

  1. Maria skriver:

    Härlig idé! Som du säger, det finns massor att utgå ifrån, fantasi som kan knytas ihop med fakta. Är tvillingplaneten obefolkad, hur ser naturgeografin på planeten ut, hur skulle vi dela in den i områden och varför? Hur har vi människor påverkat geografin på vår planet, var ser vi kulturgeografin på vår planet, hur delar vi in vår planet i områden och varför? Jag ska minnas tvillingplanetens möjligheter till en framtida klass.

Kommentarer är stängda.