KNÄCK KODEN: Den hemskt underbara boken om dyslexi

Jag fick den. Av Ann Lagerström. BOKEN om dyslexi. ”Knäck koden. En hoppfull bok om dyslexi. Borde vara en bok i varenda skola och på varenda rektors bord. Spridas och fördelas generöst bland lärare.

Det är en fröjd att läsa den. Det är en sorg att läsa den. Men gnistan om hopp får mig att bläddra, läsa och fundera. Jag är ju läsare. Jag är ju den. Med mig kan texterna attackera med sitt innehåll. Jag måste läsa en bok som säger mig hur svårt det kan vara. Jag måste alltid förstå att det finns andra sätt att texten får bli en annan människas. Att orden får komma ut i annan form än tyst läsning.

Nåväl – en liten tanke – stor som sådan:

Ur boken Knäck koden, en hoppfull bok om läsning, Ann Lagerström, jag har lånat informationen:

1236 böcker skiljer läsare från läsare.

Om man läser en bok om året har man läst 12 böcker under sin skoltid, inklusive gymnasium.

Om man läser en bok i månaden har man läst 144 böcker under sin skoltid, gymnasium inkluderat.

Om man läser en bok i veckan har man läst 624 böcker under sin skoltid, inklusive gymnasium.

Om man läser två böcker i veckan har man läst 1248 böcker under sin skoltid, inklusive gymnasium.

Skolan har en avgörande roll för att stötta, hjälpa, locka eleverna in i språket. Det är alla ansvariga för i skolan. ALLA är det. Det betyder att vaktmästaren kan greppa sin begrepp samtidigt som han gräver i verktygslådan. Maten kan serveras med lockande beskrivningar för skolmaten är den stora maten att servera med ord – Apprika papprika här servisas köttfärsfyllda paprikor med mumsiga kryddor och en och annan oliv – och för säkerhetsskull skall alla ord som sägs också uttalas med medvetenhet om att orden går att dela och fördela mellan oss. Vi vuxna visar vägen. Med språket, det rika. Och läsningen ska det mumlas kring, tycker jag, så att vi delar upplevelser och artikulerar skrivna ord. Jag har mängder av exempel hur man kan göra det. Det viktigaste för barnen är den stora muntligheten. Den att vi talar och använder våra språk ihop. Då händer det saker och ting.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.

Ett svar på KNÄCK KODEN: Den hemskt underbara boken om dyslexi

  1. Pingback: Livsfilosofi för vår tid |

Kommentarer är stängda.