Temadagar – varför inte kursplaneorienterade?

Kanelbullens dag finns. Och den kan vi fira på ett lekfullt sätt i lärarrummet. Ibland står det en hel hoper kanelbullar i lärarrummet och vips är det ett faktum. Vi har antagit något som givits oss. En dag för kanelbullen.

Tänk om vi ibland införde ämnesspecifika dagar i skolan – Kemins dag, matematikens dag, svenskämnets dag, textilämnets dag osv. Och gjorde stor sak av innehållet. Mer än vanligt vill säga. Fokuserat.

Tänk om vi i skolmatsalen beskrev maten utifrån ett matematiskt perspektiv – mat-e-mat-iskt! Idag serveras 350 kg potatis, 5 kg smör, 50 liter mjölk, 46 kilo falukorv, 40 kilo morötter. När du äter äter du 150 gram potatis, 160 gram falukorv och så vidare. Vi kan dela in matborden som delar ur en enhet. Låt säga att vi har 40 bord, ett bord är 1/40. Men ett bord betyder också platser. Om jag upptar en plats vid ett bord om 8 platser slår jag mig ned på 1/8. Hur många konstellationer hinner jag uppleva kring bordet under min matrast?

Under den engelska temadagen talar alla engelska … allt annonseras ut på engelska … upprop, inrigningar och sagoberättelser. Bibliotekarien kan tilltalas på engelska och … skolsköterskan likaså. Då är matematiklektionerna på engelska vilket jag tycker de skulle vara lite då och då. För att matematiken också är ett kommunikationsämne.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Temadagar – varför inte kursplaneorienterade?

  1. mie skriver:

    Det där med matsalen (lunchrummet). Hur fyndig få ”man” va’? Varifån tar du alla dina kreativa tankar och ide’er? Bara en stilla undran.

Kommentarer är stängda.