Vi säger ofta – Jag har ingen aning om vad det här tar vägen eller hur det kommer att sluta – och så fortsätter vi med det vi inte vet vad det tar vägen eller hur det slutar. Ibland tänker jag att skolan skulle må bra av att sätta igång saker och ting (som i sig faktiskt är en del av något mål som vi har till uppgift att sätta igång) och sedan följa det som sker och i efterhand undersöka var vi hamnade. Och då menar jag kontinuerligt låta taket vara på glänt för det vi inte vet. Skolan handlar om framtid. Barn har egna idéer.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Krönika om boken jag nästan inte vågade läsa högt 2023-02-01
- Krönika om bilderboken som träffar i amygdala 2023-01-27
- Den kompetente läraren 2023-01-24
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- @Hjorthagenskk Men åh så fint. about 17 minutes ago from Twitter Web App in reply to Hjorthagenskk
- Avslutade kvällen med ett parti schack. Jag låg så illa till att det vred sig i huvudet. Sen lyckades jag vända spe… https://t.co/RL2dVjwMHD about 20 minutes ago from Twitter Web App
- Jo då, sonen bjöd mig på gocart och jag upplevde en helt ny värld. Jag puttrade på i min egen takt och tog kurvorna… https://t.co/E8iyz8BMGl about 22 minutes ago from Twitter Web App
Arkiv
Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.