Lektionsförslag – om orden vi delade

Så här kan man göra en lektion. Jag gjorde den idag. Eleverna kommer in i klassrummet. Jag ber dem om ett ord. En efter en säger eleverna ett ord. Jag skriver upp varje ord på tavlan. I en enda röra. Oorganiserat. Det blir alla möjliga ord. Ordet är nämligen fritt.

På tavlan har jag då mängder av ord. Låt säga att jag har 30-40 ord. Idag, då jag gjorde det här med lärarkandidaterna, hade jag 60 ord på tavlan. En del ord fanns två gånger, andra ord var sakliga, en del ord ganska så rörliga, en del ord var känslor och några ord var skrivna med versaler som RESPEKT. Jag skrev själv FÖDELSEDAG. Då eleverna kommer in ser de läraren i aktion. Orden skrivs upp. Eleverna har bidragit och deltagit i det som kan bli undervisning. Det finns ett gemensamt underlag. Alla orden på tavlan.

Jag hör hur lärarkandidaterna diskuterar om man får skriva bokstaven a som jag skriver den, alltså vilka a får en läraren skriva? Jag hör hur någon säger att ”det är ingen organisation kring hur orden står på tavlan”. Jag hör någon säga – där är mitt ord. Jag hör hur några börjar använda ett ord från tavlan i det samtal som förs mellan två kandidater. Jag lyssnar noggrant. Vad säger de? Hur relaterar de? Vad förväntar de sig? Hur många är med mig i det här? Hur många ord funderar man på? Och ja … såväl kandidater som elever är med.

När vi sedan tar orden vi delade blir de åter våra egna, i det stora kollektivet skapar vi. Skolan ska främja kreativitet. Och orden kan vara nog så möjliga att göra något med. Skapa meningar är kreativt. Ta ett ord vilket som helst från tavlan och skapa en mening.

– Banan kan både vara en frukt och en ishockeybana.

Eleverna får fritt tillgång till sin kreativitet och sin språkutveckling. I gemenskap med andra. Och vi ska göra orden ihop. Använd hela klassen och gör allt ihop. Skapa kollektiva möjligheter så att alla elever får ta orden i sina munnar.

  • Ta tre ord som inte hör ihop med varandra och gör en mening
  • Skrik ut ordet – RESPEKT!
  • Säg ordet kyla med ett frågetecken bakom, en punkt, ett utropstecken.

Jag hoppas ni förstår lite av det jag menar. Om ni gör det så ska ni pröva. Lektionen börjar genast och är mycket engagerande. Ta mitt ord!

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Ordförrådet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Lektionsförslag – om orden vi delade

  1. Men åh vad inspirerande. Det här skall jag packa ned i hjärnbanken och ta fram när jag börjar undervisa.

Kommentarer är stängda.