Kraven på kunskapskraven

Kunskapskraven i kursplanerna ska relatera till undervisningen i densamma. Men de krav som ställs på lärare att säga var eleverna befinner sig kunskapsmässigt gör att lärarna upplever stress och press. På något vis undermineras den oerhört viktiga undervisningen, den som ska utveckla skolan och lärandet, genom att endast fokusera på kunskapskraven. Jag hör lärare som känner sig tvingade att bryta ned kunskapskraven till prickbara krav så att man lätt kan föra in dessa i statistik och staplar.

Jag reds det här. Läroplanen skriver att lärare och skolans pedagogiska ledare ska utveckla metoder för att skolan utvecklas kvalitativt, kursplanerna ger undervisningen innehåll. Det vilar i undervisningen att eleverna ges möjlighet att lära. Kunskapskraven handlar om att se att eleverna tillägnat sig det undervisningen har innehållet, givit och fokuserat på. Om man går till kraven så blir det bakvänt. Stressen är hög i lärarna. Då lärare som verkat i trettio- fyrtioår i skolan känner att de inte längre är varken behöriga eller att deras undervisning har något värde blir jag orolig.

Jag har en annan modell som betyder att vi gör tvärtom. Börjar med det som händer i klassrummet. Inte vad andra säger att vi ska göra. Utan det faktiska som sker när lärare och elever lär och utvecklas genom ett tydligt fokus. Det är att utveckla skolan. Från kärnan. Från det inre. Där allt ändå äger rum. Den mellan lärare, elev och ett innehåll.

 

Det här inlägget postades i Misstagen. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Kraven på kunskapskraven

  1. James Sjöström skriver:

    Så sant som det är sagt. Det fokus vi lägger ner på matriser och checklistor, minskar fokuset på det som händer i realtid, i klassrummet, i mötet mellan lärare och elev och mellan elever och elever. Stressen är pedagogikens största fiende, då den gör läraren sämre rustad att vara i nuet och ta vara på de lärandesituationer som spontant uppstår i det mötet. Vi behöver mer tid för eftertanke och kvalitativ feedback (det som numera kallas formativ bedömning). Istället lägger vi alltmer tid på att genomför och rätta nationella prov och fylla i matriser som inte säger eleverna särskilt mycket.

Kommentarer är stängda.