Tänk om … vi började med eleven. Tänk om vi började med eleven, lärare och innehållet. Tänk om vi började med att följa det som hände och ägde rum i klassrummet. Tänk om … vi frågade lärare vad de tänkte om sin undervisning och hur de ville pröva att utveckla den. Tänk om … vi lyssnade där allt har sin början. Tänk om …
-

TANKAR FÖR DAGEN P1

Ibland är det mer än okej att störa
Detta hände när jag slutade läsa en sommar
Ingen frågar mig längre vad jag ska bli när jag blir stor
Känslan av att kunna cykla gör mig fortfarande lycklig
Det som inte får hända på en begravning
Händerna och generationernas görande
Man blir aldrig för gammal för kurragömma
Att läsa sig till ett humleintresse
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Högläsning ger vinster som inte går att mäta
Föräldrar ska inte träda in som lärare
Låt oss bli lite mer som världens bästa Karlsson
Därför fortsätter jag envist att hälsa på alla elever jag möter
Inom varje stökig pojke finns en vetgirig elev
Det är inte skryt att berätta om sitt viktiga arbete som lärare
Läslistorna är här – låt oss läsa
Läsförmågan får aldrig överges och bli en förväntad kunskap
Vi måste väcka liv i lärares tystade kompetens
Nu är nyfikenheten viktigare än förra årets dystra resultat
Låt oss aldrig bli för gamla för barnböckerna
Så drabbar stressen både lärare och elever i skolan
Skolan är det bästa skydd våra barn har
Stöts man ut från skolan, stöts man ut från samhället
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
En sommar utan läsning – då gick min hjärna i dvala
Det gör fysiskt ont i mig när eleverna inte får läsa det de vill
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Barn läser inte för att göra vuxna glada
Om lyssneläsningen – inte antingen eller – utan både och
Låt oss inspireras av alla lärare i litteraturen
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Min respektlösa fråga gav mig en funderare
Fler borde ha min mammas tillit till skolan
När läsningen inte fungerar – lägg allt annat åt sidan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Pajkastningen mellan hem och skola är destruktiv för alla
Galet att lärare inte vågar vara sjuka
Vi lärare har mycket att lära av varandra
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST sommaren 2025

Böcker jag läst under sommaren 2025:
- Parrott, Ursula: Exfrun (2025) Wahlström och Widstrand.
- Szymborska, Wislawa: Dikter 1945-2002. Ordfront.
- Nothomb, Amelie: Psykopomp (2025) Editions J.
- Ekero-Eriksson, Kristina. Förbindelsen (2025) Norstedts Förlag
- Lundell, Ulf. Vardagar 13 (2025) Wahlström och Widstrand.
- Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Liedman, Sven-Eric. Tidens smala näs.
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Hours of reading 08/09/2025
- Undersöker mitt läsande: Papperstidning eller digitala nyheter 16/08/2025
- Mellanstadieeleverna leker minsann 30/07/2025
Kategorier
Arkiv

Tänk om.. jag få lite ont i magen i skolan jag besöker nu.. där sitter en kille och tvingas skriva. Motvilligt får han ner några ord på pappret, medan resten av klassen går vidare med roliga saker – dvs de som är färdiga med skrivandet. Killen sitter med sitt papper och inser att han ”aldrig” kommer att bli klar, för han ligger alltid efter. Han tittar på allt det roliga alla andra får göra och ser på sin hög med ”att göra färdigt”. Jag blir satt intill killen för att peka på orden han ska skriva och få honom att komma vidare.. men den uppgiften kan jag inte klara, det är ju fullständigt meningslöst, både uppgiften han ska göra klart och lusten som inte går att framkalla när man ligger hopplöst efter – alltid. Istället småpratar jag med killen, får höra vad som är jobbigt i skolan, frågar hur han tycker skolan ska se ut för att han ska trivas bättre.. det är inga svåra saker som behövs. Han vill lösa mer matteproblem, han vill skriva mer fritt – då gillar han att skriva (nu har de många övningar där de skriver av papper), han vill inte hållas kvar dubbla halvklasser för att göra klart, när andra får gå och göra kul saker. Han vill inte känna sig långsam och behöva sitta och göra klart, när andra får gå vidare. Alla andra skriver ju så fort.. Mitt hjärta värker! Jag frågade killen om han berättat allt det här för sin lärare, men nej, inte tror han att det ska hjälpa heller. Jag bad honom ändå fundera på om han och mamma inte kunde prata med läraren, kanske skulle det göra någon skillnad. Sen bad jag honom ändå att skriva några meningar till, för det är ju vad hans lärare bestämt att han behöver.. men vad visset det kändes!
Jag kommer att prata med läraren, men det är inte första gången jag ifrågasätter om det verkligen hjälper killen att sitta och skriva av när han så tydligt visar hur jobbigt det är, och om han verkligen måste skriva lika mycket som de andra, när han har så svårt för att skriva. Läraren tycker att det utvecklar hans handstil, att han mår bra av att få samma krav så de andra, att inte slippa undan, att han måste inse att allt inte roligt. Lite ont i magen får jag av att ifrågasätta lärarens åsikter ännu en gång, men jag måste berätta vad killen sagt. Kanske kan det väcka lite frågor inom läraren. Det är inte alltid lätt att vara lärarstudent och komma och ifrågasätta.
Maria…jag skulle vilja uppmuntra dig att ifrågasätta, nu som student är din högtid att göra det. Du har ingenting att förlora och om ett enda barn får sin röst hörd, då är det värt. Styrketankar till dig.
Mmm, det du skriver måste bli uppmärksammat. Det handlar om en elev och om ett unikt lärande. Så kan man se det. Vad behöver eleven? Så kan man också se det? Vad behöver eleven inte är ett annat perspektiv. A-M
Pingback: Finland, undervisningarna och vad varje svensk skola … | Anne-Marie Körling