
Böcker jag läst under sommaren 2025:
- Parrott, Ursula: Exfrun (2025) Wahlström och Widstrand.
- Szymborska, Wislawa: Dikter 1945-2002. Ordfront.
- Nothomb, Amelie: Psykopomp (2025) Editions J.
- Ekero-Eriksson, Kristina. Förbindelsen (2025) Norstedts Förlag
- Lundell, Ulf. Vardagar 13 (2025) Wahlström och Widstrand.
- Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Liedman, Sven-Eric. Tidens smala näs.
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
(skrev några rader ur minnet från förra veckan. är det här jag lägger upp?)
Har slöjd i en nia. Det är näst sista lektionen innan sportlovet. Vi bygger skåp. Dom flesta håller på att avsluta förra terminens stora projekt. Det är en avspänd stämning. Skön slöjdsalsatmosfär. De flesta jobbar rätt självständigt. Jag hinner gå runt och prata en del. Om annat också. En grabb har bränt in favoritlaget MODOs logga på sina skåpsdörrar. Vi pratar hockey en stund. Han berättar om alla arenor han varit på och nu ska han äntligen få komma till Ö-vik och Fjällrävenarenan. Alla andra håller ju på HV eller Frölunda härnere. Men inte han.
Klassen var jobbig förra året. Nu är dom underbara. Det händer mycket på ett år. I den här åldern.
En grabb vill ha hjälp att såga. Det är en maskindriven kontursåg. Det är svårt att hålla linjen. Jag visar. Det är långsamt som gäller. Sågar man bara långsamt så funkar det. Kolla här! Och stannar jag så…just det, då händer ingenting. Då kan man svänga. Ser du! Pröva. Jag står bredvid och håller i lite. Den här eleven var borta nästan hela åttan. Skolvägrade. Han var hemma. Gick inte ut. Det blev som en ond cirkel. Det är jobbigt att vara tonåring. Nu funkar det. Han verkar tillfreds. Skrattar ofta. Det går att skoja med honom. Han har skön humor…
Jag sätter mej bredvid en annan elev. En tjej. Hon är rätt duktig. Vi hjälps åt att limma fast ett par gångjärn i trä på hennes smala, lätt svängda skåp. Det blir fint. Hon är nöjd. Uppgiften var: Ett skåp där vi låter träet träda fram. Träkänslan. Träets skönhet. Inte måla. Inte så mycket iaf. Kanske någon detalj. Hennes dörr är av vacker al och lite av barken sitter kvar på ena kanten. Och så är det, som sagt, lätt svängt i sin form. Riktigt snyggt. Vi pratar medan vi jobbar. Vad ska du göra på sportlovet? Jag ska jobba…eller jag följer med min kille när han jobbar. Åker lastbil. OK, kör NN lastbil nu. Det visste jag inte. Va kul. Jag minns när dom blev ett par. Det var lite rabalder kring det. Hon var 13 och han 17 och han hängde jämt i korridorerna. Jag tror till och med att vi fick till en regel om att gamla elever inte fick vistas på skolan. Nu har dom blivit lite mer jämgamla.
Sköjd är skönt. För många blir det lite som ett andningshål i skoldagen. Jobba med sina händer. Kunna röra sig rätt fritt. Skapa…
Lektion andra klass.
NO: vi kokte upp vatten, hällde upp i en glasburk. Sedan hällde vi i massor av salt, rörde runt så det löstes upp. Hängde en bomullstråd med sten som tyngd i burken. Sedan fick eleverna göra hypoteser. Vilka underbara hypoteser sen; stenen kommer lösas upp, tråden försvinner , stenen blir len, det blir snöflingor. Vi lät sedan burken stå ett par dagar och nu har det bildats saktkristaller. Enkelt experiment där eleverna blev väldigt engagerade och vi diskuterade sedan hur salt utvinns.
Lektion i andra klass.
SO: vi funderade över varför människor bor där de bor. Vi tittade på tematiska kartor från globalis.se och jämförde skarpa gränser från befolkningskartan med temperaturkarta, nederbördskarta, topografisk karta. Vi funderade på varför människor i Asien eller Afrika bor så trångt, varför de inte kunde bo i de andra delarna av landet/världsdelen. Och vad eleverna kunde bidra med kloka argument när vi såg på kartorna! De förde fram argument om att det var bra att bo där det regnar för att det finns vatten, det går att odla och kunde efter kartanalyser förstå de skarpa gränserna som skapades av bergskedjor eller ökenlandskap. Några av barnen riktigt hoppade av iver att få berätta om sina upptäckter i kartorna! Det var härligt att se denna upptäckarglädje! / Maria