”Ha med sig i bagaget”

Ha med sig i bagaget säger vi lite då och då. Det är att låsa fast någon i sin egen historia. Vilar en värdering i uttrycket. Ett problem som inte går att lösa för att det är fastlåst i dåtiden. Vi säger att elever har bagage med sig. Och då menar vi att det kanske är tyngda av det och att vi måste förstå denna tyngd. Inte vad vi här och nu kan göra med bagaget!

Tänk om vi istället kunde tänka – här ska vi packa ned något i en framtida väska, ett framtida bagage. Tänk om vi kunde tänka att vi själva och tillsammans packar en hel koffert med saker vi har ihop, denna klass, denna stund, denna lektion. Tänk om vi inte alls tänker på bagage varken för framtiden eller dåtiden. Tänk om vi tänker att här ska vi dela erfarenheter kring ett undervisningsobjekt. Det du kan är värdefullt här och nu. Så vad har du i ditt bagage som du kan dela med dig? Upphäv den bundna historien med lite frisk nyfikenhet.

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Relationer och vänskap. Bokmärk permalänken.