Learning by doing! Vi har tjatat om learning by doing. Vi säger get för att vi kan säga det. Men omsättandet av de här orden låter vänta på sig. Learning by doing är något som pågår utanför skolan, i verkliga livet; men vi lär inte så i skolan. Vi behöver verkligheten, leken, samvaron och något att samlas kring, gärna ett problem. Vi behöver mer av möten och mindre av överföranden, mindre av de tomma kärl eleverna helst ska verka som, och som mottagare av något vi ger. Vi ger inte. Vi möts och problematiserar saker och ting. Det måste till en hel mängd göranden för att man ska förstå. Så tänker jag och jag ser på mina misslyckanden i ljuset av det jag har gjort. Jag får lära om. Jag får lära igen.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Läsfrämjande är att inte vilja för mycket själv 2022-07-01
- Tankedikt: Skogen jag växer i 2022-06-30
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- @johannathydell @JosefiniSthlm Hurra! Då ses vi kanske! about 4 hours ago from Twitter for iPhone in reply to johannathydell
- Jag läste dammartiklar. Det stor damartiklar. Dessa reades ut. about 5 hours ago from Twitter Web App
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
Jag är en stor förespråkare av learning by doing men tycker att vi kan glömma Dewey. Han har gjort sin insats genom att lyfta något viktigt men det han lade till därutöver kring lärarrollen, processmål etc. har bara lett åt fel håll i mångas sinnen.