Dewey, så enkelt det låter – men

Learning by doing! Vi har tjatat om learning by doing. Vi säger get för att vi kan säga det. Men omsättandet av de här orden låter vänta på sig. Learning by doing är något som pågår utanför skolan, i verkliga livet; men vi lär inte så i skolan. Vi behöver verkligheten, leken, samvaron och något att samlas kring, gärna ett problem. Vi behöver mer av möten och mindre av överföranden, mindre av de tomma kärl eleverna helst ska verka som, och som mottagare av något vi ger. Vi ger inte. Vi möts och problematiserar saker och ting. Det måste till en hel mängd göranden för att man ska förstå. Så tänker jag och jag ser på mina misslyckanden i ljuset av det jag har gjort. Jag får lära om. Jag får lära igen.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Dewey, så enkelt det låter – men

  1. Jan Lenander skriver:

    Jag är en stor förespråkare av learning by doing men tycker att vi kan glömma Dewey. Han har gjort sin insats genom att lyfta något viktigt men det han lade till därutöver kring lärarrollen, processmål etc. har bara lett åt fel håll i mångas sinnen.

Kommentarer är stängda.