Ibland sviktar mitt hopp om skolan. Det är då jag ser hur lärare inte vågar ta ut de pedagogiska svängarna och göra mer av det som är här och nu. Det är när jag ser hur eleverna görs till mottagare och allt mer blir kärl som ekar sina återgivande svar till skolsystemet. Det är när målen är allt och vägen dit är den endaste. Då sviktar mitt hopp.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Sonja hälsar: https://t.co/iZrcGsuBmx about 14 hours ago from Twitter Web App
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
Fast visst kommer hoppet åter när man ser alla fantastiska exempel som oxå finns. Och när man minns att det mesta faktiskt är eller blir det vi gör det till. 😀
Jag älskar att få vara en del av skolan! jag har världens bästa jobb!
Ibland sviktar även mitt hopp – och det är när eleverna kommer till oss på gymnasiet och själva är så programmerade till att vara mer eller mindre passiva mottagare och leverantörer av det de tror att läraren/skolan vill ha… Visst går det att förändra – och det s k a förändras! – men vi får slita väldigt hårt för det.
Och det måste förändras så tidigt som möjligt i utbildningen Magda! Vill vi att eleverna i gymnasiet ska kunna arbeta självständigt kritiskt och reflekterande så måste kanske inskolningen börja redan i lågstadiet. Eller vad tror du själv?
Ibland sviktar mitt hopp också. För mig handlar det oftast om när innehållet kommer i skymundan. I diskussionen om spelifierad undervisning talas det mycket om skolans aboutatis dvs. att hur metoden ska genomföras blir det som eleverna får lyssna till. När vårt uppdrag drunknar i förhållningssätt, perspektiv och olika slags kunskapssyn.
Det är ganska ofta jag behöver köra NIKE sloganen: ”Just do it” och kasta mig in i gruppen så att de och jag tillsammans skapar många perspektiv och förhållningssätt som stödjer eleverna i att erövra kunskapen på sitt unika sätt.