Man kommer till en punkt. Man gör det. Det har jag gjort. Vad denna punkt innebär vet jag inte. En vändpunkt kan jag hoppas på. Eller ett avslut och en ny början. Men en slags punkt. Jag börjar här och nu. Så får vi se vad det leder till.
Jag har ett uppdrag att vara där jag är. Så ser jag på läraryrket. Hur ni andra ser på det vi lärare gör, är, kan och verkar får stanna utanför ett stund. Det har talats om läraryrket. Jag vill låta lärare beskriva yrket inifrån. Därför denna bloggstafett.
Läraryrket för min del handlar om att verka här och nu och för det framtida. Det betyder att jag ser mina elever, värnar relationen till dem, utmanar och utvecklar elevernas kunskaper i gemenskap med dem. Jag är utbildad för detta uppdrag.
Redan under min lärarutbildning insåg jag i frustration att jag aldrig någonsin skulle få allt jag behövde för att verka som lärare via högskolan, att så mycket skulle fattas därför att det som sker i klassrum och när man lär sig är dynamiskt och att eleverna, samhället och uppdraget är ständigt nytt. Så måste det vara.
Nya elever, nya infallsvinklar, nya samhällsutmaningar och så den enorma utmaningen med hur att lära, vad att lära och genom vad och varför då. De pedagogiska frågorna lär vi få leva med och verka i. Det är bra att de är så.
Jag har haft en dröm sedan många år. Den om ett slags upprop för det som sker i läraryrket. När Skollyftet kom skapades en frisk arena för det hoppfulla av skolutveckling. Därför hör detta blogginlägg och bloggstafetten jag initierar ihop med Skollyftet.
Jag vill ha en avstamp för den inre rösten i skolan. Där lärarna inte längre är tysta med det som är, sker och äger rum i undervisningen och med eleverna. Låt oss tala om vårt yrke. Jag drömmer om 100 lärarröster.
100 lärarröster om läraryrket! Jag önskar lista alla bloggar som skriver här nedan varför jag hoppas ni kan återknyta hit. Så blir listan åskådlig och samlad.
Bloggstafetten arrangeras och ordnas med ett blogginlägg om dagen. Ni får mail mig, eller anmäla er på Twitter där anvisningar ges av @themosch. Vi har också startat en blogg för er som vill skriva men som inte bloggar.
Och … skriv… skriv… skriv!
Anne-Marie
39 (10/5-12) bloggare klara för att skriva och ge sin inre syn på yrket – och fler kommer! Här är en lista på dem som skriver om sitt yrke, de som går att klicka på har publicerat sina inlägg:
- Ann-Marie Körling
- Kristina Alexanderson
- Camilla Lindskoug
- Linda Smiths
- Katarina Lycken
- Petter Bergenstråhle
- Anna Kaya
- Karin Nygårds
- Patricia Diaz
- Christina Löfving
- Peter Habbe
- Ann Hultman Jakobsson
- Mats Olsson
- Maria Grundström
- Fredrik Clausson
- Mia Melin
- Magdalena Ronnby
- Elisabet Landström
- Sarah Lombrant
- Jens Croneman
- Ida Aspviken
- Ylva Pettersson
- Peter Ellie
- Sanna Wirland
- Hanna Stehagen
- Magnus Ehinger
- Marie Andersson
- Karoline Thordson
- Markus Tilly
- My Zetterman
- Karin Sonnerås
- Daniel Barker
- Hanna J
- Terese Silverbåge
- Anna Lena Larsson
- Linda Ode
- Jacob Möllstam
- Linda Larsson
- Mikael Arevius
- Morrica
- Charlotta Wasteson
- Linda Karlsson
- Frida Linden
- Andreas Odén
- Helena von Schanz
- Cecilia Nilsson
- Anna Östman
- Hanna Tjörnhed
- Theres Swittgren
- Malin Larsson
- Annika Haugsöen
- Pernilla Weman
- Karin Jern Karlsson
- Jonas Lindhal
- Mr. X
- Fröken Backman
- Malin Eriksson
- Sara
- Fredrik Sjöstrand
- Adriana Sturesson
- Emelie Öhrn
- Janna Scheele
- Catharina Källgren
- Ann Nyström
- Louise Guldbrandsson
- Ylva Staberg
- Ann Löwbeer
- Dan Svanbom
- Mick Hellgren
- Linda Forssén
- Malin Lundberg
- Johan Lanz
- Hadar Nordin
- Patrik Glad
- Marika Nylund Ek
- Ingrid Paulin Rosell
- Åsa Klausen
- Karin Zarrou
- Björn Kindenberg
- Marie Horn
- Linda Ekemalm
- Jan Lenander
- Hulya Basaran
- Anna Johansson
- Inger @vindelalvan
- Birgitta Wikström
- Marie Linder
- Benita Sjöberg Reuter
- Irene Wirdelov
- Dagmar Machutta
- Sven Järgenstedt
- Britt-Marie Hagman
- Anna Sköldeborn
- Anna Öjehagen
- Ulrika Eriksson
- Ulrika Jonson
- Katarina Trobäck
- Louise Callmer
- Bertram S. Fridell
-
Camilla CarlbergOch så de som ville skriva och som kom avbytarbänk är nu inte alls där utan med i stafetten. Varför begränsa. Varför tysta en lärare. Så välkomna ni som vill – vi lägger till. Så fungerar läraryrket.101. Britt Hansson
102. Cecilia Wallin
103. Bodil Samuelsson
104. Björn Westerström
105. Ulrika Broman112. Max Entin
TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK!
Pingback: » Och så några muntrare saker… Ordklyverier
Pingback: Lärare tycker till om yrket | IT-samordnare
Pingback: #lärartyckare – vi toppar! | Anne-Marie Körling
Hej!
Här kommer Lärartycket 60: Att vara lärare i Sverige från Mexiko
http://adrianasturesson.wordpress.com/2012/06/18/att-vara-larare-i-sverige-fran-mexiko/
Det blir en kort men kraftful inlägg 🙂
/Adriana
Pingback: Lärartyckare #63 | Janna Scheéle