Barnets kontakt och speglandet som uppstår

Barnet och jag har kontakt. Vi tittar på varandra. Jag blinkar med tydliga rörelser. Barnet tittar på mig. Blinkar efter en stund med samma rörelser. Jag blinkar igen. Denna gång gör jag tre medvetna blinkningar. Barnet tittar länge på mig. Blinkar efter en stund med tre långa blinkningar. Vi tittar på varandra. Länge. Jag blinkar olika blinkningar. Barnet blinkar exakt lika många som jag gör.

Dessa spegelneuroner, säger någon. Barnet speglar det du gör.

Oavsett vad det är barnet gör och hur barnet härmar så är det i relationen och kontakten detta samspel och speglande uppkommer och uppstår. Det barn jag har blinkkontakt med är knappa året gammal. Vad speglar barn i skolan? Vad av lärande aktiviteter hos oss lärare kan barnet spegla? Hur skapas den viktiga kontakt som möjliggör lärandet i skolan?

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.