Skolstart: Presentera dig lärare!

Detta att få en ny klass. Man är pirrig så det kryper i hela kroppen. En glad anspänning. Vilka är de eleverna? De är också spända på sin lärare. Vem är läraren? Första gången jag tog emot en klass var det nästan 30 grader utomhus och bastuhett inomhus. Jag svettades. Om detta kan jag berätta mycket.

Då vi tar emot en ny klass och ska presentera oss som lärare är det bra att ha några saker med sig. Jag tog med mig en väska. Den fyllde jag med allehanda ting:

  • en vit sockerbit av godiskaraktär – mina absoluta lördagsgodisfavoriter
  • en kaffekopp av det vackrare slaget – jag älskar stunder och kaffe
  • en bok av den mer spännande genren – jag läser gärna högt och kommer att göra det för mina elever
  • kavel och kanel – för jag bakar gärna kanelbullar och de ska vara jättestora med mycket pärlsocker på (för jag gillar ord också, speciellt pärlsocker)
  • mina barns gosedjur – en av varje och så blir de presenterade. Gosedjuren är jättegamla – Mårran, Uppa och Kaninen!
  • en gammal tröja – för den har en alldeles egen berättelse om en skogsäventyr där en älg …
Och genom mina saker kan jag visa och berätta om mig själv. Det är spännande att se vad läraren har med sig också. Det kan vara en stor väska, en liten väska, en kappsäck. Dessutom kan eleverna själva också få packa en väska så att de kan presentera sig om de vill. Då tar det en vecka så blir hela klassen presenterad. Det är roligt! Dessutom glömmer eleverna aldrig sakerna läraren visade.
EN ANNAN PRESENTATION

Det är en sådan underbar tid den där uppstartsveckan. Jag tänker på alla saker jag har hittat på inför mötet med eleverna. Jag minns min första klass, de var förstaklassare och jag var förstagångslärare. Jag måste göra något speciellt.

Jag tänkte på muminmammans packning i en berättelse jag läst om och om igen. Muminmamman packar med sig allehanda saker som man kan behöva på en ö, ja för själva resan dit när båten heter Äventyret och muminmamman vill inte lämna Mumindalen men resten av familjen  jublar. Hon packade så otroligt mycket i sin mammahandväska. Den visade omsorg och kunskap om de sina. Så tänkte jag inför min första uppstart. Omsorg av och kunskap om …

ATT PACKA EN PRESENTATIONSRESVÄSKA

Jag packade en resväska. I den lade jag saker och ting jag kunde berätta om. Det blev huller om bullersaker. En tandborste, långfärdsskridskor, en brödkavel, en bok, en favoritgodisbit, mina barns gossedjur, en kaffekopp, en uppblåsbar jordglob… och en kanelbulle. Det blev spännande att se vad jag kunde plocka med mig och vilka berättelser dessa gav och den bild jag lämnade ifrån mig.

Jo, mina elever mindes långt efteråt att jag hade favoritgodiset – vita sockerbitar, att jag älskar kanelbullar, baka och äta, kaffe är ett allvarligt måste, långfärdsskridskorna full rulle fart på isarna … och det var roligt.

De andra uppstarterna kom att handla om andra saker. Då gjorde jag leta kompisar som du delar erfarenheter med. Alla saker jag skrev om handlade bara om sådant som inte kostade pengar och som på ett eller annat sätt handlade om vardagssaker och lärande. Det var också roligt.

Det här inlägget postades i Skolstart. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Skolstart: Presentera dig lärare!

  1. Pingback: Mitt svettiga, svettiga upprop! | Anne-Marie Körling

Kommentarer är stängda.