Vi talar ofta om elevernas lärande. Vi kanske skulle tala om lärarnas lärande och yrkesutövning. Den att få uppleva kursplanernas möjligheter, läroplanens utvecklingsgrund, lärarnas fantasi och kreativitet att skapa HUR tillsammans med eleverna och lusten till arbetet. Det är rent märkligt att inte hela skolan engagerar sig i att lyfta en lärare som känner gungfly under fötterna. En lärare är elevernas förutsättning. Om vi alla ansvarar för varandra och för lusten, kreativiteten och bejakar våra samtal om det vi gör tror jag skolan har mycket att vinna. Jante hör inte hemma i skolmiljön.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Definitioner av ett skolbibliotek 2022-07-03
- Den verkliga döstädningen 2022-07-03
- När jag går i skogen går skogen också i mig 2022-07-02
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Dagens vykort ur boken: https://t.co/x3E54DPTgm about 1 hour ago from Twitter Web App
- @MagnusCarlbring So sad and so dangerous. Daily I look for all kind of insects. I miss them. @DaveGoulson about 2 hours ago from Twitter Web App in reply to MagnusCarlbring
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.