Eljest, bara lite annorlunda, lillgammal, nörd – vad gör vi med barn?

Jag lyssnar till Henrik Dorsins sommarprogram. Jag hör att han var eljest. Att skolan inte förstod honom utan särbehandlade honom, sökte skilja honom från hans vän och att han inte fick börja skolan när han skulle. Men att fritidspedagogerna gjorde det – såg honom som den han var. Att vara eljest?

Idag har vi en eljest underbar skådespelare, revymakare, stå-uppare, Cornelis Vreeswijktolkare, en trubadur, en ordförvrängare – en eljest artist. Och vi är stolta och glada över att vi kan få lyssna, se och höra till just honom.

Vad gör vi med barnen i skolan? Vad säger vi om dem? Hur kan de få vara och verka utan att de får etiketter på sina intressen eller hur de talar, pratar eller hur de vill delta och debattera. Jag tänker att sommarprogrammet Henrik Dorsin ger oss är en mängd tankeställare. Jag vill ha dem! Alltid!

 

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Eljest, bara lite annorlunda, lillgammal, nörd – vad gör vi med barn?

  1. Hur många Henrik får aldrig blomma på grund av okunskap och brist på förståelse?

    Det är tydligen svårt att att låta alla få vara och verka utan etiketter och synpunkter. För få orkar fånga eller kanske inte ens uppfattar tankeställarna, ännu färre orkar finna svar… Nu blev jag lite dyster, så ett heja också, till alla som faktiskt gör det!!

Kommentarer är stängda.